A szenzációnak számító két teljesítmény az egész ország közvéleményének figyelmét felkeltette. Pedig a 95, illetve 80 millió forintos leütési árak egy hosszas fejlődési folyamat törvényszerű következményei voltak. A honi műkincspiacon évek óta kiemelkedő teljesítményt nyújtó 20. századi klasszikus magyar festészeti anyag az utóbbi időben már a nyugat-európai műkereskedelemmel összevethető eredményeket ér el. Az itthoni műkincskínálat legdinamikusabban fejlődő szegmensének sikere olyan lehetőségekkel kecsegtet, amely - mint azt a VARGart első ízben megtartott árverésének sikere is jelezte - új piaci résztvevők megjelenését is biztosíthatja.
Nem meglepő tehát, hogy mindhárom említett árverezőház téli aukcióját a növekvő érdeklődés jellemezte. A VARGartnál
110 705 000-ről 146 715 000 forintra, a Mű-teremnél 272 530 000-ről 504 040 000 forintra, a Kiesel-bachnál pedig 321 500 000-ről
589 060 000 forintra emelkedett a kikiáltási árak összege. A mostani leütéseket egybevetve a Mű-Terem és a Kieselbach őszi eredményeivel szembetűnő a forgalomnövekedés: míg a Vígszínházban a szeptemberi 491 860 000 után most 589 060 000 forintért árverezett a Kieselbach, addig a Mű-Terem 391 140 000-ről 504 040 000 forintra növelte teljesítményét. A három árverésen szereplő 522 alkotás közül öt lépte át a 30 milliós határt, míg a 10 és 20 millió forintos leütési sávban 19 festmény szerepelt a leütési listákban.
A látványosan emelkedő teljesítmények mellett a legszembetűnőbb változást az egyes művészek életművén belüli differenciálódó árkategóriák jelentik. Jellemző például, hogy egy a nyolcak köréből származó festő a csoport fennállásának időszakára datálható alkotása jelentősen magasabb árat tud elérni, mint ugyanezen művész későbbi időszakból származó munkája. Ilyen okokra vezethető vissza például Márffy Ödön 1910-es Álló női akt című képének 12 milliós leütési ára (Kieselbach, 131. tétel), vagy más példa után nézve Scheiber Hugó ún. "sturmos" időszakára datálható - egyébként nem túl kvalitásos - Városi forgatag című festménye, melynek ára egészen 2,2 millió forintig emelkedett a Mű-Terem árverésén (212. tétel). Ez az egyre árnyaltabb specializáció eredményezi a mind gyakrabban ránk köszöntő 30 millió forint körüli vagy azt meghaladó leütési árakat is. Az "árnyalatnyi" különbségek gyakran milliós összegekben mérhetők.
Az egyes képek minőségét, különlegességét biztosító és a leütési árakat nagyban befolyásoló jegyekre irányuló figyelem fokozott szerephez - és természetesen felelősséghez - juttatja a képzőművészetben jártas szakértőket is. A laikusok számára sokszor érzékelhetetlen különbségek megítélése komoly anyagi vonzattal jár, így az elkövetkezőkben képvásárlás esetén feltehetőleg egyre többen fordulnak majd független művészettörténeti, műkincspiaci szakértőkhöz.
A mostani árverések másik figyelemre méltó jelensége a grafika térhódítása volt. A korábban gyakorlatilag egyeduralkodó olaj-vászon technika mellett egyre több tempera-, akvarell- és pasztellalkotás található a magas leütési árak között. A kényesebb, az idővel kevésbé dacoló technikák hátrányait az utóbbi időben örvendetes módon egyre több gyűjtő szemében előzik meg a művészi kvalitás szempontjai. E technikák vonzerejét tovább növeli megfizethetőségük és az is, hogy a legtöbb gyűjtő részéről korábban tapasztalt tartózkodás miatt ma Magyarországon nívós grafikai gyűjteménnyel csak kevesen büszkélkedhetnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.