A kortárs alkotók elfogadtatása, ha úgy tetszik: piaci bevezetése sok munkát és hosszú távú beruházást igényel. Éppen ezért valamennyi szereplő számára káros, ha az ezt felvállaló galériák erőfeszítéseit a kizárólag egy-egy kép eladásán elérhető hasznot néző szereplők semmissé teszik - fogalmaz Szalóky. A művészek körében szerinte ma sem általános annak a munkának az elismerése, amelyet az őket képviselő galériák itthon és külföldön kifejtenek. Biztató jelnek tartja ugyanakkor, hogy a fiatalabb generációhoz tartozók már felismerték, hogy a hazai és nemzetközi piacra való bejutás legjelentősebb tényezője a galériához való tartozás. Többnyire kizárólagos megállapodást kötnek galériájukkal, és a műtermi eladásoknál is az ottani, közös munkával felépített árakat érvényesítik. Ily módon megbízható árak alakulhatnak ki, ami a gyűjtők számára is segíti az eligazodást, és egyúttal lehetővé teszi a galéria beruházásainak fokozatos megtérülését, a művészek még hatékonyabb megismertetését.
A Várfok tulajdonosa szerint a kortárs műveket forgalmazó hazai galériák körében ma még nem általános a hosszú távú gondolkodás, és zavaró tényezőt jelent a galériák erőfeszítései révén ismertté vált alkotók munkáit forgalmazó közvetítők magatartása is. Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban a közvetítők a galériákkal együttműködve hasítják ki a maguk szeletét a tortából, és a szereplők általában tisztában vannak azzal, hogy mindenkinek érdeke a "játékszabályok" betartása - teszi hozzá. Gondot jelent továbbá a színvonalas, a kortárs művészeti termésről valóban átfogó képet adó vásár hiánya; az Art Expo Alapítvány néhány éve abbamaradt próbálkozásai, vagy a tavaly őszszel megrendezett MEO kortárs művészeti vásár csak az első, bizonytalan lépéseket jelentették egy ilyen seregszemle megteremtése felé.
Szalóky Károly mindenesetre bizakodó. A kortárs művészet iránt egyre több fiatal gyűjtő érdeklődik, és kemény munkával lehetőség van a hazai alkotóknak a nemzetközi műkereskedelembe való bevezetésére is, szemben a szorosabb nemzeti kötődésű régebbi művészettel. A Várfok ennek érdekében évek óta rendszeresen részt vesz rangos külföldi vásárokon (például a párizsi FIAC-on vagy a Kunst Zürichen), és egy nyugat-európai partnergaléria kiválasztása is napirenden van. A külföldi jelenlét célja ma még jórészt presztízsépítés, hiszen a költségek egyelőre meghaladják a mérhető hasznot.
A kialakulatlan értékviszo-
nyok következménye többek között az is, hogy kortárs képek egyelőre alig szerepelnek a magyarországi árveréseken, jellemzően galériákon keresztül vagy más módon vásárolnak a gyűjtők. A mai alkotók munkái mindazonáltal nem számítanak rossz befektetésnek: ha valaki 1990-91-ben 13-25 ezer forint körüli áron vásárolt a galériában egy Bukta Imre-grafikát, ma egy hasonló munkához 200-250 ezer forintért juthatna hozzá. Szalóky szerint a következő években további értéknövekedésre lehet számítani a kortársak viszonylatában - a legnagyobb arányúra értelemszerűen a ma még alig ismert, pályakezdő, de a galériák figyelmét már felkeltő művészek esetében.
Az idei tervek között a nemzetközi kiállításokon való részvétel és a megszokott, éves szinten galériánként 8-10 kiállítás rendezése mellett a Várfok utca egészének fejlesztése is szerepel. A Szalóky Károlyhoz kapcsolódó galériák egyre több műalkotás bemutatására adnak lehetőséget, és jó esély van arra, hogy ide költözzön az Iparművészeti Egyetem Tölgyfa Galériája, illetve itt nyíljon meg az I. kerületi galéria is. Szalóky Károly a kortárs művészetben elengedhetetlen mecénási szerephez is új pályát kíván nyitni: más befektetők bevonásával művésztelep létrehozását tervezi Visegrádon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.