BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A piac ítélete

Részben a szocializmus kultúrpolitikájának köszönhető, hogy a magyar művészettörténet egyik legkedveltebb alakját Munkácsy Mihály személyében tiszteli a hazai közvélemény. A Münchenben, majd Párizsban működő festő az ötvenes években mint a kritikai realizmus egyik legjelesebb hazai képviselője vonult be a köztudatba.

A rendszerváltást követő évek honi műkereskedelmében Munkácsy "karrierje" 1996-ban kezdődött. A Nagyházi Galéria 12 millió forintért értékesítette a mester holland életképeket idéző, Kézimunkázó ifjú hölgy ablaknál című festményét. Az akkor rekordösszegnek számító eredményt Munkácsy alkotásai közül csak jóval később, 2000-ben tudta egy másik, a Kieselbachnál árverezett kivételes alkotás túlszárnyalni. A négyéves csend oka az volt, hogy Munkácsy festményei ritkán bukkannak fel a magyar

piacon. Ez a helyzet csak az utóbbi két évben változott meg: a behozatali szabályok enyhülésének köszönhetően immár jóval nagyobb számban kerülnek Európa és a tengerentúl árveréseiről Munkácsy-alkotások a hazai műkereskedelembe, ahol azok a legmagasabb áron értékesíthetők. A változás szerencsés módon nemcsak mennyiségi, hanem minőségi javulással is párosult.

Két Munkácsy-kép már több ízben is felbukkant a budapesti árveréseken. Az első esetben minden bizonnyal befektetési céllal megvásárolt munkák vételára a négy év leforgása alatt lényegében megduplázódott. Ez a folyamat ma is nyomon követhető, hisz az elmúlt két év eredményei további jelentős értékemelkedést jeleznek. (VG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.