A papírra készült munkák piaca az egyik legszélesebb spektrumot magában foglaló műkereskedelmi tárgykör, gondoljunk például Egry József több tíz millió forintos olajpasztelljeire és a néhány tízezer forintos sokszorosított grafikákra. Az egyedi grafika leggyakrabban a művészi gondolat és a kikristályosodott mű közötti átmenet "stációit" jelöli. Általánosságban az alkotás folyamatát, a létrehozás és a formaadás mesterségbeli, illetve érzelmi töltetét, a művész temperamentumát, vagy éppen az alkotófolyamat fordulatvételeit hivatott dokumentálni. A műfaj sajátos értékei mellett azonban a hazai gyűjtők körében ma még inkább az esetleges hiányok - többnyire nehezen beszerezhető alkotók, művek - pótlását, ily módon az egyes gyűjtemények hiányainak "elkendőzését" szolgálják a grafikák. E szempont alól az egyedüli kivételt talán éppen a Gulácsy Lajos érzelemgazdag alkotói világát tükröző ceruzarajzok jelentik.
Az egyedi grafikák jellemző sajátosságait kiemelő, a művészi alakítás folyamatának bemutatását célul tűző grafikai gyűjtemények tehát ma még ritkaságszámba mennek Magyarországon. Ez a hiányosság azonban a honi művészettörténet-írás helyzetét látva nem meglepő. Az egyes életművek feldolgozásának, az alkotói oeuvre katalogizálásának hiányosságai miatt az árveréseken felbukkanó vázlatok és rajzok a leggyakrabban csak mint elszigetelt, önálló alkotások értékelhetők. Az egyes életművekben húzódó belső folyamatok ismerete híján a rajzoknak, vázlatoknak a művészi alkotófolyamatban betöltött jelentősége csak ritkán állapítható meg.
Az általános helyzettől eltérő ritka esetek egyikének lehettek szemtanúi a Kieselbach 2003-as tavaszi árverésének résztvevői. Az aukción szerepelt Tihanyi Lajos Férfi és nő című tusrajza, amely egy a Mű-Terem decemberi árverésén kalapács alá került - ám már korábban is ismert - Tihanyi-festmény (Kompozíciós vázlat, olaj, vászon, 119 x 90cm; leütési ár 36 millió forint, proveniencia: Alexander Korda gyűjteménye) előtanulmánya volt. A két árverési tétel között felfedezhető egyértelmű kapcsolat jelentősen megnövelte a tusrajz értékét, hisz a tanulmány a maga nemében egyedülálló eredményt ért el: a 350 ezer forintos kikiáltási árról egészen 700 ezerig emelkedett a Szent István körúti galéria aukcióján.
A hazai árveréseken jellemzően azok az egyedi grafikák szerepelnek a legsikeresebben, amelyeknél a hagyományos olajfestéstől eltérő technika megválasztása a művész határozott esztétikai megfontolásaiból ered, és amelyek "befejezett" alkotásoknak (tehát nem előtanulmányoknak) tekinthetők. Az egymillió forint felett elkelt grafikák (tavaly 111 ilyen volt) csaknem 80 százaléka a közvéleményben egy-egy művésznév, valamint az ahhoz szorosan társuló technikai - Rippl-Rónai József: pasztell, Kádár Béla és Scheiber Hugó: tempera, Egry József: olajpasztell - párosítások. A francia szimbolisták és a nabik fényelméletét alkalmazó Rippl-Rónai pasztellmunkái vagy Vaszary 30-as években alkalmazott könynyed, lazúros technikájának leginkább megfelelő akvarelljei mellett a progresszív konstruktivista tendenciát követő, homogén színmezőkkel komponáló alkotók - például Bortnyik Sándor, Moholy-Nagy László, Beöthy-Steiner Anna - temperaképei is komoly sikereket aratnak az aukciókon.
A fenti művek többségét tavaly is a piacvezető árverezőházak kínálatában láthatták az érdeklődők. A nagy festészeti árverések ugyanis műfaji kategóriák felállítása nélkül szerepeltetnek olaj, vászon, valamint egyéb technikájú alkotásokat. A válogatás elve itt elsődlegesen gyakorlati jellegű: legalább az árverésre bocsátott tárgy magas járulékos költségeinek - katalógus, kiállításszervezés stb. - meg kell térülni. Eközben a kisebb, kifejezetten grafikai kollekciók értékesítésére specializálódott árveréseken csak elvétve bukkannak fel milliós leütési értéket meghaladó művek. A nagyobb árverésekkel szemben a Budapesten ma rendszeresen grafikai árveréseket szervező Abigail, Arte és Belvárosi Aukciósház elsősorban a korábban említett vázlatos, az egyéni habitus, a művészi alakítás szubjektív és objektív folyamatára utaló - leggyakrabban 10 és 100 ezer forint közötti értéket képviselő - alkotásokkal jelentkeznek. Értékesebb, nagyobb figyelmet érdemlő grafikai portékáikat ezek a cégek is inkább festményárveréseiken, vagy akár más aukciósházaknál bocsátják licitre. Kínálatukban leggyakrabban a római és a szentendrei iskola képviselői szerepelnek nagyobb sikerrel, miközben aukciós anyaguk kisebb részében kortárs munkákat is kínálnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.