BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Modern és kortárs rekorderek

Egyértelműen a Christie's teljesített jobban a New Yorkban rendezett májusi impresszionista, modern és kortárs művészeti árveréseken, amelyek számos szenzációs rekorddal vonultak be a nemzetközi műkereskedelem történetébe. Az aukciósorozat nyitányaként a Sotheby's jó 91 millió dollár értékben adott el első vonalbeli impresszionista és klasszikus modern alkotásokat. Ez önmagában nem rossz eredmény, ám mind az összforgalom, mind a kelendőségi arány - kevesebb mint 70 százalék -, mind a legdrágább tételért, Pablo Picasso Algeri nők című sorozatának egy darabjáért kifizetett 18,6 millió dollár jócskán elmaradt a Christie's mutatóitól. A hasonló profilú tavalyi árveréseken a másodhegedűs szerepét játszó cég ugyanis a tételek 88 százalékán túladott, összesen majdnem 143 millió dollárért. Megfigyelők szerint a Sotheby's által elért sovány eredmény a kínálat közepes színvonalának köszönhető.

A legnagyobb küzdelem nem egy festményért, hanem egy szoborért folyt: Constantin Brancusi Madár a térben című, szélsőségesen minimalista formavilágú alkotása az előzetesen várt 8-12 helyett 27,5 millió dollárért cserélt gazdát a Christie'snél. Ez nemcsak a román származású szobrászóriás oeuvre-jében, hanem általában a szobrok piacán is abszolút rekordot jelent. Kiemelkedő eredményt ért el ezen kívül a német expresszionizmus egyik legnagyobb képviselője, Max Beckmann Önarcképe (16,8 millió dollár, Sotheby's), ezzel szemben az impresszionista mesterek, például Claude Monet vagy Paul Cézanne árverésre bocsátott festményei csak a becsült sáv alján vagy az alatti áron keltek el mindkét háznál.

A hónap közepén rendezett kortárs aukciókon még nagyobb fölénnyel szerepelt a Christie's. Az első napi presztízsaukción 133,7 milliós összforgalmat ért el, míg versenytársa 68 millióval volt kénytelen megelégedni. Abszolút rekordot jelentettek a Christie'snél az Edward Hopper (14 millió dollár), Philip Guston (7,3 millió) vagy éppen Franz Kline (6,4 millió) főműveiért kifizetett összegek. A huszadik századi szobrászati művek iránti érdeklődést az említett Brancusi-alkotás rendkívüli sikere mellett az is jelezte, hogy a kortárs aukción egy amerikai galerista majdnem négymillió dollárt fizetett ki a neves pop-art művész, Jasper Johns A kritikus lát című szobráért. Johns festményei ennél magasabb árakat is elértek már, ám plasztikai művei között abszolút rekordnak számít a mostani leütés. A Sotheby's egyedül Chuck Close esetében könyvelhetett el rekord leütési árat (4,8 millió dollár).

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.