BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tavasz Rippl-Rónai jegyében

A hazai műkincspiac egésze szempontjából biztató, hogy a két piacvezető aukciósház a tavalyinál százmillió forinttal nagyobb összértékű kollekciót visz kalapács alá a tavaszi szezonban. A Kieselbach Galéria holnap, a Mű-Terem jövő hétfőn tartja árverését.

A Kieselbach 233 tételből álló anyagának összesített kikiáltási ára meghaladja a 375 millió forintot, míg a Mű-Terem legalább 317 millióra taksálja 225 képét és Zsolnay-kerámiáját. Ez közel hétszázmilliós összértéket jelent, míg 2004 tavaszán a két ház nem egészen 600 milliós anyagot állított csatasorba - és akkor a tételszám is alacsonyabb volt, együttesen kevesebb mint négyszáz.

Az összkikiáltási értéket tekintve a Kieselbach tehát felülmúlja vetélytársát, s ez abban is tükröződik, hogy a Szent István körúti cég kollekciójában 86, a Mű-teremében viszont "csak" 66 alkotás indul egymillió forintos vagy annál magasabb árról. A legmagasabb kikiáltási árú képpel viszont - a múlt tavaszhoz hasonlóan - most is a Virág Judit vezette ház büszkélkedhet. Rippl-Rónai József az első világháború kitörésének évében festette Menetelő francia katonák című remekművét, amely 40 millió forintról várja majd a liciteket a Budapest Kongresszusi Központban. De a vékonyabb pénztárcájú Rippl-Rónai-rajongóknak sincsen okuk aggodalomra. A Mű-Terem további három alkotást indít a mestertől, amelyek közül a Hölgytársaság című akvarellezett ceruzarajzért már 320 ezer forinttól harcba lehet szállni. Kieselbach Tamás ennél is több "ripplivel" lepi meg a gyűjtőket: a hét alkotás között 8-8,5 millió közötti áron indított pasztellportrék ugyanúgy szerepelnek, mint 1,5-2,5 milliós tájrészletek.

A Kieselbach holnap esti vígszínházbeli aukciójának sztárdarabjai közé tartozik Paál László 1875-re datált Barbizoni tája. Ennek kikiáltási ára ugyanúgy 15 millió forint, mint az árverés zárásaként sorra kerülő, a híres Vasilescu-gyűjteményből származó Kondor Béla-képé (Építők, 1968). A hazai árveréseken mindig gazdagon reprezentált Mednyánszky Lászlótól ezúttal pontosan tucatnyi, Kádár Bélától 11, Scheiber Hugótól pedig nem kevesebb mint 16 alkotást vonultat fel a Kieselbach. Egy kisméretű, ám annál nívósabb tájkép erejéig a nemzeti galériabeli kiállítás (no meg az elmúlt évek árverési rekordjai) okán különösen "aktuális" Munkácsy Mihály is szerepel: az 1880 körül festett Colpach-i táj induló ára 6,5 millió forint. Különösen színvonalas alkotások képviselik Perlrott Csaba Vilmos (Lány gitárral: 8 millió forint), Patkó Károly (Tükör előtt fésülködő akt: 6 millió forint), Nemes Lampérth József (Horgony utcai részlet: 10 millió forint), Aba-Novák Vilmos (Déli pihenő: 6 millió forint), Egry József (Balatoni halász: 12 millió forint) és Vajda Lajos (Őstermészet: 12 millió forint) művészetét.

Kieselbach Tamás ezúttal is nagy gondot fordított arra, hogy a 19-20. századi magyar művészet klasszikusai mellett külföldi alkotásokkal is fűszerezze az aukciós anyagot. Kalapács alá kerül egyebek mellett az École de Paris jeles képviselője, a bolgár születésű (és mellesleg Budapestre is ellátogató) Jules Pascin Szent Antal megkísértése című vászna (9,5 millió forint), vagy a 18. század végén alkotó angol George Morland Falusi életképe (2,5 millió forint).

A Mű-Terem külföldi alkotások helyett szokásához híven tucatnyi Zsolnay-kerámiával bontja meg a hazai klasszikusok sorát. Utóbbiak között Rippl-Rónai mellett Paál László is szerepel: a Szélfútta fák ötmillió forinttal startol magasabbról, mint a Kieselbach Barbizoni tája. Nagy figyelemre tarthat számot Patkó Károly kitűnő aktja és tájképe (Vénusz: 6,5 millió, illetve Felsőbányai részlet: 10 millió forint), Perlrott Csaba Vilmos, Czigány Dezső, illetve Szobotka Imre csendéletei (4, 6,5, illetve 12 millió forint), továbbá Aba-Novák Vilmos egyik legjelentősebb férfiportréja (Dr. Jajczay János arcképe: 5 millió forint).

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.