Miközben a külföldi árveréseken a huszadik, sőt a huszonegyedik századi dizájn kiemelkedő alkotásai a régi bútorokkal, dísztárgyakkal vetekedő árakon cserélnek gazdát, idehaza az aukciósházak kínálatából szinte teljes mértékben hiányoznak az ilyen alkotások. A kortárs lakberendezési tárgyakat forgalmazó galériák ügyfélköre is viszonylag szűk, ráadásul ezek az üzletek ma még elsősorban importtermékeket kínálnak, így a hazai tervezők nehezen találnak piacot alkotásaik számára.
A problémák ellenére is bizakodó a hazai iparművészet kilátásait illetően Bendzsel Miklós, a Magyar Szabadalmi Hivatal és a Magyar Formatervezési Tanács (MFT) elnöke. A 2002 áprilisában létrejött MFT - amely hároméves mandátuma lejártával éppen nemrégiben alakult újjá - kormányzati megbízásból a hazai tárgykultúra fejlesztésén, a szakmai, gazdasági és egyéb érintett szereplők kapcsolatainak szorosabbra fűzésén dolgozik. Bendzsel Miklós több ponton is kedvező változásokat érzékel. Példaként említi, hogy a hazai bútor-, üveg- és kerámiaipar kevés talpon maradt vállalata fontosnak tartja a fiatal, tehetséges hazai szakemberek továbbképzését, alkalmazását, és sok helyütt maguk a művészek próbálnak ipari, kereskedelmi hátteret teremteni kreációik megvalósításához és forgalmazásához. Egyre fontosabb megrendelői bázist jelent a szállodaipar, és szélesedik az a lakossági réteg is, amely igényes kortárs lakberendezési tárgyakra tart igényt.
Az MFT elnöke szerint a dizájnkultúra fejlesztése terén nem az országos szintű, nagy rendezvényekben van hiány, hanem a kisebb beruházást igénylő helyi kezdeményezésekben. Szükség lenne például önkormányzati és beruházói összefogással létrejövő inkubátorintézményekre, amelyek befogadó műhelyként ösztöndíjakat, munka- és bemutatkozási lehetőséget adnának keramikusoknak, üveg-, textil- és bútortervezőknek, de akár webfejlesztőknek is. Ilyen célra egyelőre nem ad támogatást a Nemzeti Kulturális Alap, jóllehet az említett intézményekre nemcsak a megyeszékhelyeken, de minden, magára valamit adó városban szükség lenne - már csak az értő szemű közönség kinevelése miatt is.
Mindenesetre derűlátásra adhat okot, hogy az utóbbi időben fokozatosan bővültek a hazai kortárs dizájn bemutatkozási lehetőségei. A Műcsarnokban évről évre megrendezett Lakástrend című kiállítás például külön szekcióban vonultatja fel a hazai tervezők - köztük a Magyar Iparművészeti Egyetem (MIE) hallgatóinak - alkotásait. A fiatalok munkáiból a MIE másfél éve megnyílt új bemutatótere, a Batthyány utcai Ponton Galéria rendez rendszeresen kiállításokat, és a 35 év alatti tervezők érvényesülését segíti (pályázatok, ösztöndíjak, hazai és külföldi tárlatok szervezésén keresztül) a Fiatal Iparművészek Stúdiója is. A kereskedelmi galériák közül kiemelkedik a Nyári Pál utcai Eventuell, amelyet neves magyar textiltervezők hoztak létre és működtetnek. A hivatalos elismerések közül legfontosabb az idén ősszel már 26. alkalommal kiadandó Magyar Formatervezési Díj, amely az üveg- és kerámiatárgyaktól az elektronikai berendezéseken és a bútorokon át a vállalati logókig és a köztéri vizuális kommunikációs rendszerekig a dizájn legkülönbözőbb területein elért eredményeket díjazza.
A szakma elismertségét és piaci pozícióit nagymértékben javíthatja a Magyar Design Központ jövő tavaszra tervezett megnyitása. Az Erzsébet téri volt buszpályaudvar átépítésével létrejövő épületben - amelyet a Design Terminál Kht. működtet majd - kiállítótér, előadóterem, nyilvános szakkönyvtár, Design Shop és kávéház kap majd helyet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.