Találós kérdés: melyik alapot választja az ügyfél, ahol magas beszállási díjjal és kisebb éves alapkezelői díjjal találja szemben magát, avagy ahol szinte alig kell vételi díjat fizetnie, ám nagyobbak az alapkezelői díjak? A magyar piacon az 1990-es évek közepén az utóbbi konstrukció honosodott meg. Ez azzal magyarázható, hogy az ügyfelek betéthelyettesítő megoldásként tekintettek a befektetési alapokra, s miután a betéteknél nincs belépési díj, ezért az alapokat sem lehetett ezzel eladni. S mint egyes piaci szereplők meg is jegyzik: ha nem ez a díjstruktúra honosodik meg, akkor a befektetési alapokban jelenleg nem lenne több mint 1400 milliárd forint.
A forgalmazási díj a magyar alapok "rákfenéje" - mutatott rá Kovács Zsolt, az ING Alapkezelő elnök-vezérigazgatója -, a hazai befektetésialap-piacon 2003-ban tapasztalt elvándorlás is annak a számlájára írható, hogy Magyarországon nem kell disztribúciós költséget fizetni, az exit (azaz az alapból való kiszállás) olcsón lebonyolítható, s az ügyfelek nem gondolkoznak azon, hogy jó döntés-e eladniuk befektetési jegyüket - mutatott rá Kovács Zsolt. Ugyanakkor ha a befektetési alapokkal szembeállítjuk a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) biztosításokat - ahol a tízéves adókedvezmény ugyan korlátozza az ügyfélelvándorlást -, a drága visszavásárlási díjak is szerepet játszottak abban, hogy a befektetők többsége nem fordult el a konstrukciótól - tette hozzá.
Alapvető különbségek vannak a magyar és külföldi alapok díjszerkezetében is: míg a hazai konstrukciókat alacsony értékesítési és visszaváltási jutalék jellemzi, addig a nemzetközi alapoknál leginkább 3-4 százalékos belépési és 0,5 százalékos visszaváltási jutalékot számítanak fel. Emiatt a befektetők többször is meggondolják, hogy egy megingás esetén kivegyék-e a pénzüket, hiszen nem árt megvárniuk, amíg a beszállási díj kitermelődik. Ez pedig a hosszú távú gondolkodást segíti, ráadásul a magasabb disztribúciós díjak érdekeltté teszi a hálózatot az eladásban - mutatott rá Kovács Zsolt. Az alapkezelői és letétkezelői díjak ezzel szemben magasabbak a magyar alapok - különösen a pénzpiaci és kötvényalapok - esetében. Míg hazánkban akár 1,5-2 százalékos alapkezelői díjjal is kalkulálhat az ügyfél, addig külföldön ez a kis kockázatú konstrukcióknál az egy százalékot csak ritkán haladja meg. Ennek hátterében az húzódik meg, hogy az alapkezelői díjakból juttatnak vissza az alapkezelők a forgalmazói hálózatnak, hiszen a korábban említett díjakból a profitelvárásokat aligha lehet teljesíteni. A kép ugyanakkor csalóka: például egy négyszázalékos beszállási és egy akár évi 0,8 százalékos alapkezelő díj (amely ráadásul nem is a legolcsóbbak közé tartozik) egy ötéves befektetésnél 1,6 százalékos átlagos éves díjat eredményez nyugaton, míg hazánkban az átlagos alapkezelői díj 1,5-1,7 százalék között van (a vételi jutalék általában fix, pár száz forint).
Bár egyes szakértői vélemények szerint a hazai alapkezelőknek előbb-utóbb alkalmazkodni kell az EU-ban megszokott díjakhoz, a piaci szereplők úgy vélik, a díjszerkezet esetleges változásait az ügyféligények indíthatják el. Erre pedig - mint Fatér Gyula, a Budapest Alapkezelő vezérigazgatója fogalmazott -, egyelőre nem látnak nyomást. A befektetők mindenesetre hajlandók magasabb díjat kifizetni egyes alapokra. Ezt mutatja az ingatlanalapok példája, ahol az éven belüli visszaváltást komoly díjakkal büntetik. Ez racionális is, hiszen ezzel megakadályozható a kényszerlikviditáció - folytatta Fatér Gyula -, s a díjak ellenére a konstrukció - stabil hozama miatt - az idei év egyik slágertermékének számít.
Hazánkban két dolog idézheti elő a forgalmazói díjak mértékének növekedését - véli Kovács Zsolt -, egyrészt ha a speciális termékeknél (például ingatlanalapoknál) tapasztalt konstrukciók átszivárognak a klasszikusokra is, illetve ha elterjednek hazánkban a külföldi alapok, amelyek a nyugat-európai szabályok meghonosításával próbálkoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.