BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ausztria legdrágábban eladott karórája

A várt 180-270 ezer helyett bruttó 384 ezer euróért (azaz több mint 93 millió forintért) talált gazdára a Dorotheumnál egy 1910-ben készült Patek Philippe óra, amely ily módon kiérdemelte az osztrák műkereskedelemben eddig eladott legdrágább karóra címét. A 18 karátos aranyból készült férfióra a neves bécsi orvos, Heinrich Lill gyűjteményéből származott, aki végrendeletében kikötötte: a képek, dísztárgyak eladásából befolyó összeget a Stephansdom restaurálására fordítsák (VG, 2005. május 30., 19. oldal).

A rekordösszeg tehát ugyanúgy nemes célt szolgál, mint az a 380 ezer euró, amennyiért a modern művészeti anyag sztárdarabját, Egon Schiele 1910-ben festett női akttorzóját leütötték. Az osztrák expresszionizmus másik klasszikusa, Richard Gerstl 1907-es, Gyümölcsfák című képe nettó 170 ezerért talált gazdára, Gustav Klimt ugyancsak a Lill-gyűjteményből származó rajzai pedig 4,5-50 ezer euró közötti leütési árakat értek el. Jól szerepeltek Oskar Kokoschka (Ülő lány, akvarell: 55 ezer euró) és Alfons Walde (Tiroli farsang: 75 ezer euró) művei is.

A Dorotheum aukciós hetének 19. századi blokkjában - meglepetésre - egy ismeretlen, ráadásul nem is hazai, hanem olasz művész alkotása bizonyult a legdrágábbnak. Az 1860 körül készült olajkép a római Capitoliumot ábrázolja, és a várt 20-30 ezer helyett 190 ezer euróig tartott érte a küzdelem. Ehhez képest olcsó volt - bár a becsértéket szintén meghaladta - Rudolf von Altnak a Stephansdomot ábrázoló akvarellje (85 ezer) vagy éppen Hans Makart befejezetlen női portréja (65 ezer euró). Az üveg- és porcelántárgyak mezőnyében szintén aratott a Lill-gyűjtemény: a bécsi Du Paquier-manufaktúra termékei szinte az utolsó darabig elkeltek, és a legdrágább darab - egy zenészeket ábrázoló kettős gyertyapár - ára megközelítette a 30 ezer eurót.

Szenzációs sikere volt a Wiener Kunst Auktionennél egy Josef Hoffmann és Kolo Moser által közösen tervezett csillárnak. Az 1903-ban készült, 122 centiméter magas szecessziós darabot a várt 40-100 ezer helyett 250 ezer euróért vásárolta meg egy londoni kereskedő. Az érdeklődést a neves tervezők és a csillár kifogástalan állapota mellett az is magyarázza, hogy a műtárgy eredetileg a Wiener Werkstaette egyik helyiségében függött. (TG)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.