A várt 180-270 ezer helyett bruttó 384 ezer euróért (azaz több mint 93 millió forintért) talált gazdára a Dorotheumnál egy 1910-ben készült Patek Philippe óra, amely ily módon kiérdemelte az osztrák műkereskedelemben eddig eladott legdrágább karóra címét. A 18 karátos aranyból készült férfióra a neves bécsi orvos, Heinrich Lill gyűjteményéből származott, aki végrendeletében kikötötte: a képek, dísztárgyak eladásából befolyó összeget a Stephansdom restaurálására fordítsák (VG, 2005. május 30., 19. oldal).
A rekordösszeg tehát ugyanúgy nemes célt szolgál, mint az a 380 ezer euró, amennyiért a modern művészeti anyag sztárdarabját, Egon Schiele 1910-ben festett női akttorzóját leütötték. Az osztrák expresszionizmus másik klasszikusa, Richard Gerstl 1907-es, Gyümölcsfák című képe nettó 170 ezerért talált gazdára, Gustav Klimt ugyancsak a Lill-gyűjteményből származó rajzai pedig 4,5-50 ezer euró közötti leütési árakat értek el. Jól szerepeltek Oskar Kokoschka (Ülő lány, akvarell: 55 ezer euró) és Alfons Walde (Tiroli farsang: 75 ezer euró) művei is.
A Dorotheum aukciós hetének 19. századi blokkjában - meglepetésre - egy ismeretlen, ráadásul nem is hazai, hanem olasz művész alkotása bizonyult a legdrágábbnak. Az 1860 körül készült olajkép a római Capitoliumot ábrázolja, és a várt 20-30 ezer helyett 190 ezer euróig tartott érte a küzdelem. Ehhez képest olcsó volt - bár a becsértéket szintén meghaladta - Rudolf von Altnak a Stephansdomot ábrázoló akvarellje (85 ezer) vagy éppen Hans Makart befejezetlen női portréja (65 ezer euró). Az üveg- és porcelántárgyak mezőnyében szintén aratott a Lill-gyűjtemény: a bécsi Du Paquier-manufaktúra termékei szinte az utolsó darabig elkeltek, és a legdrágább darab - egy zenészeket ábrázoló kettős gyertyapár - ára megközelítette a 30 ezer eurót.
Szenzációs sikere volt a Wiener Kunst Auktionennél egy Josef Hoffmann és Kolo Moser által közösen tervezett csillárnak. Az 1903-ban készült, 122 centiméter magas szecessziós darabot a várt 40-100 ezer helyett 250 ezer euróért vásárolta meg egy londoni kereskedő. Az érdeklődést a neves tervezők és a csillár kifogástalan állapota mellett az is magyarázza, hogy a műtárgy eredetileg a Wiener Werkstaette egyik helyiségében függött. (TG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.