BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Képek és tányér „Ripplitől”

Folytatódik a hullámvasút a piacvezető aukciósházak versenyé-ben: miután tavasszal Virág Judit több mint egymilliárdos összforgalommal és Gulácsy-rekorddal hívta fel magára a figyelmet, ezúttal – a tavaly őszihez hasonlóan – Kieselbach Tamásnak sikerült erősebb anyagot összeállítania. A Vígszínházban 218 tétel kerül kalapács alá 442 millió forintos összkikiáltási áron; ez majdnem hetven százalékkal haladja meg a Kongresszusi Központban vevőre váró 207 tétel 265 milliós induló értékét. A Kieselbach Galériánál 14 alkotás indul tízmillió forint feletti öszszegről, Virág Juditnál hat.

Az őszi aukciósorozat legtöbbre taksált képe Rippl-Rónai József 1908-ban készült, bensőséges hangulatú életképe, a Piacsek bácsi újságot olvas, amelyet 22 millió forintról indít Kieselbach Tamás, pontosabban az aukciót ezúttal is vezető Winkler Nóra. A huszadik század első felének magyar klasszikusai közül Patkó Károly (Olasz halászok, 20 millió), Vajda Lajos (Szentendrei házak kék égbolttal, 14 millió), Nemes Lampérth József (Palánkok, 15 millió) és Ferenczy Károly (Est, 20 millió) egy-egy kiemelkedő alkotására is licitálhatunk. A Ferenczy-kép egyébként annak az 1912-ben készült sorozatnak a darabja, amely három befejezett és két kisebb, vázlatszerű változatban ábrázolja témáját, a fürdőzéshez készülődő három bányászfiút. A sorozat egy másik darabját 2004 telén árverezte el a Mű-Terem galéria, kilencmillió forintért.

Néhány külföldi modern művész (a belga szürrealista Marc Eemans és az art deco egyik legjelentősebb festőjeként számon tartott francia Raphael Delorme) mellett néhány olyan magyar művésztől is találunk kiemelkedő minőségű és árú alkotásokat, akiket a szakma nem sorol a klasszikusok közé. Duray Tibor képei az elmúlt években legfeljebb egymillió forintért cseréltek gazdát a budapesti aukciókon, ehhez képest most a vitathatatlanul fő műnek tekinthető Nővérek 12 millióról várja a liciteket. Rafael Győző Viktor Modern Ádám és Éva című korai vásznának hatmilliós induló ára szintén nagyságrenddel meghaladja a művész eddigi eredményeit.

Erős anyag képviseli a nagybányai neósok és a „magyar fauve-ok” művészetét is: Perlrott Csaba Vilmostól, Ziffer Sándortól, Boromisza Tibortól egyaránt nagyszerű képekre lehet licitálni. Az 1900 előtti mezőnyből idősebb Markó Károly egy majdnem nyolcvan éve lappangó, elsőrangú alkotása (Tájkép történelmi jelenettel, 20 millió forint) és egy 16. századi északolasz festő védett Férfiképmása (2,8 millió) emelkedik ki. Néhány a két világháború között készült fotót is beválogatott az árverés anyagába Kieselbach Tamás; ezek vélhetően a ház november 10-én sorra kerülő második fotóárverésének beharangozását is szolgálják.

Virág Judit kínálatában egy Farkas István-tájkép (Zöld és fekete, 15 millió forint) indul a legmagasabb összegről. Rippl-Rónai József egy kiváló női pasztellportréjáért, Csók István, Vaszary János, Egry József egy-egy jellegzetes alkotásáért egyformán 12 millió a legalacsonyabb licit.

Legalább ekkora érdeklődésre tarthat számot az árverés első tétele, egy Rippl-Rónai József által tervezett Zsolnay tányér (4 millió forint), amely a híres Andrássy-ebédlőkészlet kevés megmaradt darabja közé tartozik, és párját az Iparművészeti Múzeum őrzi. A leütési ár ennél sokkal magasabb lehet, hiszen emlékezetes, hogy a budapesti Ernst Galéria tavaly nyáron 34 millió forintnak megfelelő összegért vásárolt meg a Christie’s londoni aukcióján négy, szintén az Andrássy-ebédlőből származó Rippl-Rónai-dísztányért (VG, 2006. július 3., 15. oldal).

Az anyagban a Kieselbach Galériához képest több 1945 utáni és kortárs alkotást találunk. Konok Tamás, Deim Pál, Marosán Gyula, Gyarmathy Tihamér, Lossonczy Tamás absztrakt képei néhány százezer forintról indulnak, Korniss Dezső különböző technikájú és stílusú munkái 500 ezer és négymillió közötti összegekről, Fehér László két képe 1,6 millióról, illetve 800 ezerről. Bálint Endrétől fél tucat mű kerül kalapács alá, köztük több viszonylag alacsony árú rajz.

Tizenkilencedik századi magyar festményeket is nagyobb számban találunk Virág Juditnál, mint a rivális anyagában. Húszmilliós Markó-vászon ugyan nincs ezek között, de Molnár József, Ligeti Antal, Telepy Károly, Than Mór, Lotz Károly, Benczúr Gyula, Böhm Pál festményei – köztük tájak, életképek, történelmi jelenetek – igen. A kevésbé ismert huszadik századi magyar alkotók közül Virág Judit Mokry-Mészáros Dezsőtől (Ősi emlék, 1,4 millió forint), Pechán Józseftől (Koradélután, 4 millió) és Nagy Oszkártól (A Kereszthegy Nagybányán, 5,5 millió) vonultat fel kiemelkedő munkákat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.