BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
DSC_1713-Edit

Történelmi építkezés indul Magyarországon: sorra bővülnek az autópályák, háromsávos lesz az M1-es

Az M0-stól Győr felé 80 kilométeren bővül kétszer három sávosra a sztráda 2029-re, ezenfelül oldalanként egy-egy intelligens leállósáv is lesz, amelyet forgalmi helyzettől függően nyitnak meg. A fejlesztés részleteiről Németh Tamás, az MKIF Zrt. vezérigazgatója adott interjút.

A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 2023-ban 3,6 millió négyzetméteren cserélt aszfaltot, idén újabb 3,9 millió négyzetméternyi útburkolat felújítása a cél – mondta a Magyar Építőknek Németh Tamás, az MKIF vezérigazgatója.

DSC_1713-Edit
Történelmi építkezés indul Magyarországon: sorra bővülnek az autópályák, háromsávos lesz az M1-es / Fotó: Rákóczy Ádám

Hangsúlyozta, hogy elindult Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmiút-felújítása. Nem kátyúzásra kell gondolni, hanem akár több rétegben cserélik, nagy felületen húzzák újra a burkolatot. Persze nem csak burkolatcseréről van szó: megújulnak a pihenők is, 100 helyen 500 facsemetét ültettek, és nem szabad megfeledkezni 200 híd-, illetve felüljáró felújításáról sem.

M1 – a legnagyobb falat

Jövőre indulhat el a nyugat felé menő autópálya tényleges bővítése, most fontos előkészítő munkák zajlanak, és az útpálya szélesítése előtt tereprendezésre is szükség van. 
Fontos változás lesz, hogy 

eltűnik a sövény az autópálya közepéről, ugyanis ez jelentősen megdrágítja a karbantartást, 

arról nem is beszélve, hogy balesetveszélyes, és az állatoknak is egyfajta csapda. Emellett ötször több időt kell a karbantartásra fordítani, ami akár dugókat is okoz. Betonelválasztó elemeket telepítenek majd a sövény helyett, alatta vízelvezető rendszerrel.

Az M1-es Budapesthez közeli szakaszán átlagosan, kilométerenként nagyjából két híd, felüljáró van a pálya felett vagy alatt. A kiszélesített pálya miatt a hidak át-, esetleg újraépítése kiemelt feladat lesz.

Dugó lesz?

Az interjúban elhangzottak szerint az MKIF arra törekszik, hogy az autósok a lehető legkisebb mértékben érezzék meg a felújítást, de elsősorban a hidak környékén lesznek lezárások és forgalomterelés. Munkagépek először 2025 szeptemberében jelenhetnek meg a pályán, de a fejlesztés alatt folyamatosan biztosítják a kétszer két forgalmi sávot. Újdonság, hogy az M0-s és Concó pihenő közötti kétszer három pályás sztráda mellé úgynevezett intelligens leállósávot (ITS) is építenek, amelyet csak akkor nyitnak meg, ha a forgalom vagy egyéb ok indokolja. 

Ez a többi forgalmi sávval egyenértékű lesz, vagyis ugyanúgy 3,75 méter széles. Tehát csúcsforgalomban akár kétszer négy sávon is haladhat a forgalom. Az intelligens leállósávok még egész Európában újdonságnak számítanak, de az M7-est és majd az M3-ast is ugyanilyen ITS-sávokkal tervezik bővíteni.

Átlagsebesség-mérés jöhet

Az egész szakaszra kiterjedő, átlagsebesség-mérő rendszer felállítása is napirenden van, de egyelőre erről nincs döntés – hangsúlyozta a vezérigazgató. Ugyanakkor kiemelt cél a biztonságos közlekedés, az MKIF Zrt.-nek jó a kapcsolata a rendőrséggel, és folyamatos rendőri jelenlét várható a pályán. Új forgalomfigyelő kamerák telepítését is tervezik.

2029 szeptemberére tehát megújul az M1-es: kétszer három sávos lesz új parkolókkal, játszóterekkel, külön kamionparkolókkal. A felújítás során figyelembe veszik a fenntarthatóságot: a felmart aszfalt egy részét újrahasznosítják, és a fel nem használt anyagoknak külön deponálási területek hoznak létre.

Gyorsabban a Balatonra

Az M1-es újjáépítése mellett 2027-ben elindul az M7-es bővítése is. Itt szintén kétszer három sávosra növelik az autópályát, Szabadbattyánig. 2028-ban pedig az M200-as építése is megkezdődik (Komáromtól Székesfehérvár érintésével Sárbogárdig, majd onnan már M8-as néven halad tovább a pálya Kecskemét északi részéig).

A jövőre startoló tízéves fejlesztési időszak (2025–2034) alatt 299 kilométeren bővítik a meglévő pályákat (M1, M3, M7) és építenek 279 kilométer új gyorsforgalmi utat is. Ezeknek a fejlesztéseknek az értéke meghaladja a négyezermilliárd forintot.

A magyar autópályák komplex fejlesztéséről a Világgazdaság már márciusban beszámolt, a konkrét tervek az alábbi interjúban olvashatók.

Bejelentések sora: megvan, mikor indul az M1-es, az M7-es és az M3-as autópálya bővítése – ezermilliárdokból rakják rendbe a magyar utakat

Tízéves útfejlesztési programot kezd meg a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) – erről is beszélt a cég vezérigazgatója a Világgazdaságnak. Az MKIF 35 évre kapta meg a magyar államtól a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részének üzemeltetését, fenntartását és bővítését. Németh Tamás a lapunknak adott interjújában kitér a koncesszió költségeire, az útépítő vállalkozókra, az árazásra, a magyar autópályák minőségére, a profitvárakozásukra, valamint az M1-esen tavaly tavasszal bekövetkezett tömegbaleset körülményeire is. Március 15-től országszerte folytatódnak a 2023-ban megkezdett útfelújítások.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.