A BISZ működteti a Központi Hitelinformációs Rendszert (KHR) is. A Magyar Bankszövetség a törvényi szabályozás híve. Nagy Róbert, a BISZ elnök-vezérigazgatója az MTI-nek elmondta: vezető magyarországi hitelintézetek kezdeményezték, hogy a cégcsoport szervezze meg a szolgáltatást. A BISZ informatikai rendszerét már egy éve elkezdték fejleszteni, jövő júliusra, amikor a lekérdezés is megindul, elkészülnek a bővítéssel.
A Magyar Bankszövetség mindig a törvényi szabályozás híve volt - mondta Földi Tamás, a szervezet vezető közgazdásza az MTI-nek -, maga is közreműködött az összes eddigi javaslat előkészítésében. A BISZ és a GIRO tagszervezetként tudomással bírt erről a munkáról, sőt részt vett benne; a bejelentett lépés az ő piaci döntésük - tette hozzá. A KHR negatív lakossági listáján szereplő személyek száma lassan eléri a hatszázezret, ami a potenciális hazai hitelfelvevők több mint 10 százaléka.
A rendszerben a szeptemberi adatok szerint már több mint 900 ezer mulasztást tartottak nyilván, ennek egy része ugyan lezárt szerződés, de a tendencia Nagy Róbert szerint akkor is elrettentő. A CR az önkéntességen alapuló adatszolgáltatásra épül, ami már sikeresen működik a világ számos pontján.
Az önkéntesség a hitelintézetekre és ügyfeleikre is vonatkozik. A CR-hez csatlakozott pénzügyi szolgáltatók ügyfelei írásban nyilatkoznak majd arról, hogy élő hitelszerződéseik és azok változásai felvihetőek-e a CR-be, valamint arról is, hogy a rendszer tagjai az ügyfél hiteladatait megismerhetik-e. A hitelnyújtók a CR segítségével pontosabb ügyfélprofilt rajzolhatnak, ezért csökkenhet a kockázat, az ügyfél cserébe egyszerűbb hitelbírálatban és ügyintézésben, valamint alacsonyabb kamatban reménykedhet.
A KHR negatív és a CR pozitív adataiból áll majd össze a teljes listás rendszer; a két nyilvántartás egymástól függetlenül, de egymás mellett fog működni. A CR-hez csak azok az intézmények csatlakozhatnak, amelyek a KHR-nek is felhasználói, és a rendszerből származó hiteljelentésből nem derül majd ki, melyik intézmény szolgáltatta az adatot.
A felhasználók és az ügyfelek problémáinak megoldására, a reklamációk kezelésére és az adatbázisok tartalmi kérdéseinek tisztázására a szolgáltató szakmai és etikai bizottságot hoz létre, amely a vezető hazai pénzintézetek és a szolgáltató képviselőiből áll majd. A tervezett menetrend szerint a szolgáltatáshoz 2009. június 30-áig ingyenesen csatlakozhatnak a pénzintézetek, utána egy évig csak azok - 10 millió forintos csatlakozási díj megfizetése mellett -, akik 2009. július 1. után léptek be a lakossági piacra, majd 2010 júliusától a csatlakozás folyamatos lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.