BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Coface: Nem ez a legrosszabb válság

A Coface számításai szerint a cégek nemfizetési kockázata átlagosan 47 százalékkal emelkedett 2008 első tizenegy hónapjában. A mutató azokban az országokban nőtt erősebben, amelyekben kipukkadt az ingatlanbuborék.

A növekedés 131 százalékot tesz ki Spanyolországban, 70 százalékot Írországban és 64 százalékot Nagy-Britanniában. Az ellenpéldát Japán, Németország és Franciaország szolgáltatja: bár a gazdasági helyzet ezekben az országokban is nehéz, a nemfizetési kockázat emelkedése mérsékeltebb.

Ugyanakkor a Coface szerint a nemfizetés szempontjából a legrosszabb időszak most, 2009 első negyedévében következik. A hitelminősítő globálisan 0,9 százalékos gazdasági növekedésre számít, az eredmény gyenge, de megfelel az 1993-as amerikai recesszió idején mértnek, és magasabb, mint az 1974-es olajválság alatt tapasztalt növekedés.

A Coface által összegyűjtött nemfizetési adatok azt mutatják: az elmúlt évtizedekben minden gazdasági krízis idején erősen nőttek a céges fizetési problémák. A két csúcspont az 1974-es és 1982-es olajválság, valamint az 1992–1993 közötti amerikai recesszió. 2001-ben a dotkom buborék kipukkadása és a szeptember 11-i terrortámadásokat követően ismét megemelkedett a nemfizetési arány.

E szerint – szögezi le a Coface vezető közgazdásza – a várakozással ellentétben nem ez lesz a legrosszabb válság 1929 óta. A relatív optimizmust a múlttal magyarázza a cég vezetése: mint mondják, minden nyolc évben sor kerül egy 18–24 hónapig tartó válságra, a mostani csak anynyiban különbözik a korábbiaktól, hogy több szektort és több országot érint. A válság hatásának és végének megállapításához legalább egy évre van szükség, vagyis a mostani krízis következményei csak 2009 végére válnak láthatóvá.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.