A magánnyugdíjpénztáraknak – ha korábban nem tették még meg – ez év elejétől kellett bevezetniük a választható portfóliós rendszert, és szintén januártól kell közölniük portfólióik befektetési egységre vetített árfolyamát is. Az elmúlt két hónap tőzsderalija pedig meghozta gyümölcsét: az április végi adatok szerint a legnagyobb részvénykitettségű nyugdíjpénztári befektetések már szinte kivétel nélkül hoztak 1–3 százalékot a tagoknak. „Tavaly ezek voltak a leginkább alulteljesítők, de ahogy elindulnak a tőzsdék felfelé, a növekedési portfóliókon lesz a legnagyobb nyereség is” – magyarázza Nagy Csaba, az OTP Magánnyugdíjpénztár ügyvezetője.
Nagy egyébként – sok más pénztári vezetőhöz hasonlóan – nem ért egyet a naponkénti árfolyamközléssel, hiszen a kasszák a portfóliókat nem néhány napra, hanem évekre, sőt a növekedésit évtizedekre optimalizálták. „A napi eszközértékelésnek nem örülünk, arra késztethetik a tagokat, hogy rövid távú trendek alapján ítéljék meg a pénztárak működését, és hozzanak döntéseket” – mondja Ludvai Judit is, az Aegon Magyarország Pénztárszolgáltató vezérigazgatója.
Hogy a pénztár- és portfólióváltással kapcsolatos döntések helyesek legyenek, maguk a kasszák és a PSZÁF is igyekezett jó tanácsokkal segíteni az ügyfeleket. A tagok csalódottsága a tavalyi hozamok tükrében érthető volt, hiszen akadt olyan pénztár, amelynek a növekedési portfóliója 30 százalékosnál is nagyobb mínuszban zárta az elmúlt évet, pozitív hozamot pedig jóformán csak néhány klasszikus portfóliónak sikerült elérnie.
A felügyelet és a pénztárak óva intették a tagokat attól, hogy a veszteségüket realizálva átlépjenek egy kevésbé kockázatosba a nagy részvénykitettségű portfóliókból, mivel így alig maradt esélyük a deficit ledolgozására. A kasszák közötti váltás veszélyeire is többen felhívták a figyelmet, mivel a kasszák azonos típusú portfóliói között is nagy különbségek lehetnek a részvényhányad tekintetében.
A figyelmeztetések ellenére a pénztári vezetők többségének beszámolói szerint a váltások száma nem mérséklődött az idén. „Többszörösére nőtt az átlépők száma” – mondja Nagy Csaba, az Aegon-nál nagyjából 10 százalék körüli növekedést tapasztaltak, és az ING-nél is emelkedett a vándorló ügyfelek száma. A lapunk által megkérdezettek közül egyedül az immár harmadik éve zsinórban legmagasabb hozamot elért Axá-nál stabil az ügyfélszám. „Nagyjából ugyanannyian váltanak pénztárat, mint korábban” – osztja meg tapasztalatait Bába Julianna, az Axa Nyugdíjpénztár igazgatótanácsának elnöke.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.