Jóllehet még mindig nagy azoknak az aránya, akik nem elég tájékozottak a kártyás vásárlással kapcsolatban, és azt gondolják, hogy a kártyás fizetésnek külföldön díja van. A MasterCard megbízásából, 2009-ben készült kutatás szerint jelenleg a megkérdezek kártyabirtokosok 8 százaléka vásárol az interneten, míg négy évvel ezelőtt egy hasonló felmérésben mindössze 1-2 százalék jelölte meg az internetes vásárlást, mint jellemző kártyahasználatot.
Hasonló volt a növekedés a külföldi kártyás vásárlásoknál is: míg 2005-ben csak 6 százalék mondta, hogy utazáskor is előveszi a kártyát, az idei évben az összes kártyahasználót tekintve 15 százalék volt ez az arány. A felmérés szerint a kártyabirtokosok harmada nem tudja megmondani, hogy kártyája alkalmas-e online vagy külföldi fizetésre, szintén a harmada pedig egyenesen állítja, hogy kártyája nem alkalmas ezekre a célokra. Jóllehet mind a MasterCard, mind a Maestro kártyákkal lehet külföldön is fizetni és minden dombornyomott kártya alkalmas az internetes fizetésre.
A felmérés tanúsága szerint a bankkártya-használat egyéb területein is folytatódtak a korábbi évek kedvező tendenciái: havonta átlagosan 5 alkalommal fizetünk bankkártyával, a négy évvel ezelőtt mért 2-3 alkalommal szemben.
Hol használjuk leginkább a bankkártyát?
Az elmúlt évekhez hasonlóan a nagy élelmiszerláncok, ruha- és cipőüzletek, gyógyszertárak, benzinkutak, drogériák, posták valamint a könyvesboltok vezetik a listát, ám eddig csak két területen vette át a bankkártya a készpénzes fizetéstől az első helyet: a szupermarketekben és a benzinkutaknál. 10 szupermarketekben vásárló közül 7 szokott ebben az üzlettípusban bankkártyával fizetni, benzinkutaknál ez az arány még jobb, 83 százalékos.
A kártyahasználati hajlandóság egyértelmű kapcsolatban van a fizetendő összeg nagyságával: a válaszadók, ha tehetik, 10 ezer forint alatt nem veszik elő a kártyát, ugyanakkor 19 ezer forint felett már egyértelműen előnyben részesítik a plasztiklapot. A meglepően magas kártyás fizetési érték oka – feltehetően – az, hogy sokan még mindig nem tudják: a kártyás vásárlás a legtöbb kereskedőnél díjmentes. Azok, akik tájékozottabbak, a kisebb összeget is szívesebben egyenlítik ki kártyával.
Hitelkártyák
Azon túl, hogy havonta jóval többször, átlagosan 7 alkalommal használják vásárlásra a kártyájukat a hitelkártya tulajdonosok, általános tapasztalat, hogy ők a plasztiklap sokkal több előnyös funkcióját veszik igénybe és jóval tájékozottabbak, mint a csak betéti kártyával rendelkezők. Például többet fizetnek külföldön és valutaváltás helyett is inkább a külhoni ATM-eket használják, de ezt már betéti kártyájukkal. A felmérésből kitűnik, hogy a hölgyek körében nagyobb arányban találunk hitelkártya-birtokosokat, és a saját vállalkozást működtetők is felülreprezentáltak ebben a csoportban.
Kártyaelfogadás
A felmérés tanúsága szerint az ügyfelek 63 százaléka tapasztalta a kártyaelfogadó kereskedők számának növekedését, ám még így is, a kártyabirtokosok harmadának okoz gondot, hogy sok üzletben nem fogadnak el kártyát. A fiatalok gyakrabban számolnak be ilyen esetről, hiszen ők nem járnak annyit szupermarketbe, benzinkútra, hanem inkább kisebb boltokban és vendéglátóhelyeken szeretnek költeni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.