BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre gyakrabban kerül elő a bankkártya

Az internetes és a külföldi kártyás vásárlás népszerűsége is jelentősen nőtt az elmúlt években – derül ki a MasterCard legfrissebb felméréséből.

Jóllehet még mindig nagy azoknak az aránya, akik nem elég tájékozottak a kártyás vásárlással kapcsolatban, és azt gondolják, hogy a kártyás fizetésnek külföldön díja van. A MasterCard megbízásából, 2009-ben készült kutatás szerint jelenleg a megkérdezek kártyabirtokosok 8 százaléka vásárol az interneten, míg négy évvel ezelőtt egy hasonló felmérésben mindössze 1-2 százalék jelölte meg az internetes vásárlást, mint jellemző kártyahasználatot.

Hasonló volt a növekedés a külföldi kártyás vásárlásoknál is: míg 2005-ben csak 6 százalék mondta, hogy utazáskor is előveszi a kártyát, az idei évben az összes kártyahasználót tekintve 15 százalék volt ez az arány. A felmérés szerint a kártyabirtokosok harmada nem tudja megmondani, hogy kártyája alkalmas-e online vagy külföldi fizetésre, szintén a harmada pedig egyenesen állítja, hogy kártyája nem alkalmas ezekre a célokra. Jóllehet mind a MasterCard, mind a Maestro kártyákkal lehet külföldön is fizetni és minden dombornyomott kártya alkalmas az internetes fizetésre.

A felmérés tanúsága szerint a bankkártya-használat egyéb területein is folytatódtak a korábbi évek kedvező tendenciái: havonta átlagosan 5 alkalommal fizetünk bankkártyával, a négy évvel ezelőtt mért 2-3 alkalommal szemben.

Hol használjuk leginkább a bankkártyát?

Az elmúlt évekhez hasonlóan a nagy élelmiszerláncok, ruha- és cipőüzletek, gyógyszertárak, benzinkutak, drogériák, posták valamint a könyvesboltok vezetik a listát, ám eddig csak két területen vette át a bankkártya a készpénzes fizetéstől az első helyet: a szupermarketekben és a benzinkutaknál. 10 szupermarketekben vásárló közül 7 szokott ebben az üzlettípusban bankkártyával fizetni, benzinkutaknál ez az arány még jobb, 83 százalékos.

A kártyahasználati hajlandóság egyértelmű kapcsolatban van a fizetendő összeg nagyságával: a válaszadók, ha tehetik, 10 ezer forint alatt nem veszik elő a kártyát, ugyanakkor 19 ezer forint felett már egyértelműen előnyben részesítik a plasztiklapot. A meglepően magas kártyás fizetési érték oka – feltehetően – az, hogy sokan még mindig nem tudják: a kártyás vásárlás a legtöbb kereskedőnél díjmentes. Azok, akik tájékozottabbak, a kisebb összeget is szívesebben egyenlítik ki kártyával.

Hitelkártyák

Azon túl, hogy havonta jóval többször, átlagosan 7 alkalommal használják vásárlásra a kártyájukat a hitelkártya tulajdonosok, általános tapasztalat, hogy ők a plasztiklap sokkal több előnyös funkcióját veszik igénybe és jóval tájékozottabbak, mint a csak betéti kártyával rendelkezők. Például többet fizetnek külföldön és valutaváltás helyett is inkább a külhoni ATM-eket használják, de ezt már betéti kártyájukkal. A felmérésből kitűnik, hogy a hölgyek körében nagyobb arányban találunk hitelkártya-birtokosokat, és a saját vállalkozást működtetők is felülreprezentáltak ebben a csoportban.

Kártyaelfogadás

A felmérés tanúsága szerint az ügyfelek 63 százaléka tapasztalta a kártyaelfogadó kereskedők számának növekedését, ám még így is, a kártyabirtokosok harmadának okoz gondot, hogy sok üzletben nem fogadnak el kártyát. A fiatalok gyakrabban számolnak be ilyen esetről, hiszen ők nem járnak annyit szupermarketbe, benzinkútra, hanem inkább kisebb boltokban és vendéglátóhelyeken szeretnek költeni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.