BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elérhető nyugdíj-biztosítási adatok

Több mint egymilliárd forintos informatikai fejlesztés az elektronikus lekérdezés szolgáltatás bevezetése érdekében

A nyugdíjtudatosság növekedését, egy-egy kockázat esetleg bekövetkezésére való felkészülést és a nyugdíjbiztosításnál nyilvántartott adatokba való betekintést szolgálja az a projekt, amelynek megvalósításához 1,019 milliárd forint európai uniós támogatást nyert az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF). A beruházás az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Elektronikus Közigazgatás Operatív Programja (EKOP) keretében valósul meg, és várhatóan 2011 nyarára fejeződik be. Az informatikai fejlesztés lehetővé teszi, hogy az Ügyfélkapun keresztül a magánszemélyek a nyugdíjbiztosítás központi nyilvántartási rendszerében a rájuk vonatkozóan tárolt adatokba betekintsenek, illetve hiány vagy téves adat esetén az adatok tisztázását kezdeményezzék.

Az EKOP program 1.A.1 azonosító számú pályázatát a közigazgatási szolgáltatások elektronizálására hirdették meg. Az ONYF projektje „Betekintési jog gyakorlása magánszemélyek számára a nyugdíjbiztosításnál nyilvántartott adatokba” címmel ennél a kiírásnál jutott támogatáshoz. Mint Kissné Veres Ilona, az ONYF rendszerfejlesztési és -felügyeleti főosztályának vezetője hangsúlyozta: a fejlesztés célja egy olyan elektronikus ügyintézési rendszer, illetve az ügyfelek részére elérhető szolgáltatás kialakítása, amely lehetőséget biztosít számukra a nyugdíjbiztosítás központi nyilvántartási rendszerében rájuk vonatkozóan tárolt adatokba történő betekintésre, illetve hiány vagy téves adat esetén annak jelzésére, mit kérnek a hivatal által javíttatni, módosítani. Emellett mód lesz arra is, hogy más szervnél, szervezetnél felhasználható hatósági bizonyítvány kiállítását is kezdeményezzék elektronikus úton. A létrejövő elektronikus ügyintézési rendszer segítségével az ügyfelek egyszerűen, személyes eljárás nélkül – az Ügyfélkapun keresztül történő azonosítást követően – kezdeményezhetik a hozzáférést a róluk elektronikusan tárolt adatokhoz.

A fejlesztés jogszabályi előzményeihez tartozik, hogy a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) hatósági nyilvántartásról szóló 86. §-a alapján az érintett természetes személy vagy jogi személy képviselője – amennyiben ezt jogszabály nem zárja ki – betekinthet a hatósági nyilvántartás rá vonatkozó részébe, és annak törlését, vagy a hibás adat kijavítását kérheti. a Nyugdíj-biztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíj-biztosítási szerv, vagyis az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság.

A projekt megvalósítása számos előnnyel jár mind az ügyfelek, mind a nyugdíj-biztosítási ágazat számára. Az ügyfelek egyszerűen, biztonságos azonosítás után, hivatali időn túl is kezdeményezhetik a hozzáférést a nyugdíj-biztosítási nyilvántartásban rájuk vonatkozóan elektronikusan tárolt adatokhoz, bármikor megtekinthetik azokat, ellenőrizhetik valódiságukat, kezdeményezhetik az adatok korrekcióját, a hiányzó adatok pótlását. Meggyőződhetnek arról, hogy foglalkoztatójuk, illetve a rájuk vonatkozóan adatszolgáltatási kötelezettséggel bíró szervek, szervezetek teljesítették-e, és ha teljesítették, akkor milyen adatokkal a jogszabályban előírt adatszolgáltatási kötelezettségüket. A nyilvántartásban szereplő összes adatról vagy azok egy részéről kérhetik hatósági bizonyítvány kiállítását egyéb ügyeikben történő felhasználásához. Mindezt egyszerűen, az elektronikus ügyintézés adta lehetőségeket kihasználva, személyes megjelenés nélkül tehetik meg.

A nyugdíj-biztosítási ágazat számára alapvető fontosságú, hogy a nyilvántartási rendszerben tárolt adatok teljes körűek legyenek, és valós biztosítási idő, kereseti és egyéb adatokat tartalmazzanak, hiszen ezek az adatok képezik a mindenkori nyugdíjelbírálás alapját. Ezt az elvet szem előtt tartva a rendszer által megvalósított folyamatos „adattisztázás” hozzájárul ahhoz, hogy az adatbázisból hiányzó vagy hibás adatokat a nyilvántartási és ellenőrzési szakterület még idejében beszerezze, illetve az adatszolgáltatóval korrigáltassa, elkerülve ezzel a foglalkoztatói körben tapasztalható jelentős adatvesztéseket. Az elektronikus ügyintézés folytán mindez jelentős megtakarítással jár az ügyfélszolgálati tevékenység, a papírfelhasználás, a postaköltségek terén is az igazgatási szerv részéről.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.