A nyugdíjtudatosság növekedését, egy-egy kockázat esetleg bekövetkezésére való felkészülést és a nyugdíjbiztosításnál nyilvántartott adatokba való betekintést szolgálja az a projekt, amelynek megvalósításához 1,019 milliárd forint európai uniós támogatást nyert az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF). A beruházás az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Elektronikus Közigazgatás Operatív Programja (EKOP) keretében valósul meg, és várhatóan 2011 nyarára fejeződik be. Az informatikai fejlesztés lehetővé teszi, hogy az Ügyfélkapun keresztül a magánszemélyek a nyugdíjbiztosítás központi nyilvántartási rendszerében a rájuk vonatkozóan tárolt adatokba betekintsenek, illetve hiány vagy téves adat esetén az adatok tisztázását kezdeményezzék.
Az EKOP program 1.A.1 azonosító számú pályázatát a közigazgatási szolgáltatások elektronizálására hirdették meg. Az ONYF projektje „Betekintési jog gyakorlása magánszemélyek számára a nyugdíjbiztosításnál nyilvántartott adatokba” címmel ennél a kiírásnál jutott támogatáshoz. Mint Kissné Veres Ilona, az ONYF rendszerfejlesztési és -felügyeleti főosztályának vezetője hangsúlyozta: a fejlesztés célja egy olyan elektronikus ügyintézési rendszer, illetve az ügyfelek részére elérhető szolgáltatás kialakítása, amely lehetőséget biztosít számukra a nyugdíjbiztosítás központi nyilvántartási rendszerében rájuk vonatkozóan tárolt adatokba történő betekintésre, illetve hiány vagy téves adat esetén annak jelzésére, mit kérnek a hivatal által javíttatni, módosítani. Emellett mód lesz arra is, hogy más szervnél, szervezetnél felhasználható hatósági bizonyítvány kiállítását is kezdeményezzék elektronikus úton. A létrejövő elektronikus ügyintézési rendszer segítségével az ügyfelek egyszerűen, személyes eljárás nélkül – az Ügyfélkapun keresztül történő azonosítást követően – kezdeményezhetik a hozzáférést a róluk elektronikusan tárolt adatokhoz.
A fejlesztés jogszabályi előzményeihez tartozik, hogy a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) hatósági nyilvántartásról szóló 86. §-a alapján az érintett természetes személy vagy jogi személy képviselője – amennyiben ezt jogszabály nem zárja ki – betekinthet a hatósági nyilvántartás rá vonatkozó részébe, és annak törlését, vagy a hibás adat kijavítását kérheti. a Nyugdíj-biztosítási Alap kezeléséért felelős nyugdíj-biztosítási szerv, vagyis az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság.
A projekt megvalósítása számos előnnyel jár mind az ügyfelek, mind a nyugdíj-biztosítási ágazat számára. Az ügyfelek egyszerűen, biztonságos azonosítás után, hivatali időn túl is kezdeményezhetik a hozzáférést a nyugdíj-biztosítási nyilvántartásban rájuk vonatkozóan elektronikusan tárolt adatokhoz, bármikor megtekinthetik azokat, ellenőrizhetik valódiságukat, kezdeményezhetik az adatok korrekcióját, a hiányzó adatok pótlását. Meggyőződhetnek arról, hogy foglalkoztatójuk, illetve a rájuk vonatkozóan adatszolgáltatási kötelezettséggel bíró szervek, szervezetek teljesítették-e, és ha teljesítették, akkor milyen adatokkal a jogszabályban előírt adatszolgáltatási kötelezettségüket. A nyilvántartásban szereplő összes adatról vagy azok egy részéről kérhetik hatósági bizonyítvány kiállítását egyéb ügyeikben történő felhasználásához. Mindezt egyszerűen, az elektronikus ügyintézés adta lehetőségeket kihasználva, személyes megjelenés nélkül tehetik meg.
A nyugdíj-biztosítási ágazat számára alapvető fontosságú, hogy a nyilvántartási rendszerben tárolt adatok teljes körűek legyenek, és valós biztosítási idő, kereseti és egyéb adatokat tartalmazzanak, hiszen ezek az adatok képezik a mindenkori nyugdíjelbírálás alapját. Ezt az elvet szem előtt tartva a rendszer által megvalósított folyamatos „adattisztázás” hozzájárul ahhoz, hogy az adatbázisból hiányzó vagy hibás adatokat a nyilvántartási és ellenőrzési szakterület még idejében beszerezze, illetve az adatszolgáltatóval korrigáltassa, elkerülve ezzel a foglalkoztatói körben tapasztalható jelentős adatvesztéseket. Az elektronikus ügyintézés folytán mindez jelentős megtakarítással jár az ügyfélszolgálati tevékenység, a papírfelhasználás, a postaköltségek terén is az igazgatási szerv részéről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.