A befektetési alapok rangsorai itt találhatók
Akkoriban egyébként az intézmények sem vásároltak ilyen alapokat, a bennük rejlő lehetőséget viszont korábban felismerték. A biztosítók és a nyugdíjpénztárak már tavaly nyáron alaposan bevásároltak kötvényalapokból, a lakosság azonban csak a tavalyi utolsó és az idei első negyedben kezdte el intenzíven venni ezeket a konstrukciókat, így lemaradt a nyereség nagy részéről. „Az a tapasztalatunk, hogy a befektetők az alapok múltbeli hozamát vetik öszsze a betétek jövőbeni kamatával, a kötvényalapoknál pedig a historikus hozamok éppen akkor a legmagasabbak, amikor már alacsonyak az állampapírhozamok, így a jövőben várható nyereség is kisebb” – mondja Szalma Csaba, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója.
Az elmúlt két hónap adatai is ezt a magatartást támasztják alá. Áprilisban, amikor minden időtávon 6,5 százalék alá kerültek az állampapír-piaci hozamok, a Bamosz statisztikái szerint több mint 24 milliárd forintnyi friss tőke került a kötvényalapokba, májusban viszont, amikor a ráták emelkedni kezdtek, a befektetők elkezdtek kihátrálni a befektetésekből, pedig az állampapírhozamok most már lényegesen magasabbak az akciós bankbetéti kamatoknál.
Hasonló jelenség figyelhető meg a pénzpiaci alapoknál is. Ezek vagyona is gyors ütemben csökkent, a 10 százalék fölötti kamatot ígérő akciós betétek megjelenésével együtt. Néhány hónap leforgása alatt az MNB statisztikái szerint a háztartások ilyen alapokban lévő vagyona 150 milliárd forinttal lett kevesebb. Bár a Bamosz adatai szerint már a tavalyi harmadik negyedévben elkezdett gyors ütemben bővülni az ilyen alapok vagyona, itt is megfigyelhető, hogy az intézmények kezdtek először pénzpiaci alapokban lévő vagyonuk arányát tekintve nagyobb vásárlásokba. A csökkenő betétkamatokat látva aztán a háztartások is rákapcsoltak, így március végére kilenc hónap alatt több mint 200 milliárd forinttal, 880 milliárdra duzzadt a náluk lévő pénzpiaci alapok állománya, a legrövidebb lejáratú állampapírok hozama azonban akkorra már alig érte el az 5 százalékot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.