Az Európai Fogyasztói Központ (EFK) Magyarország felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy a határon átnyúló internetes vásárlások során is legyenek különösen körültekintőek a fizetési módozatok megválasztásánál. Bár sok esetben a külföldi eladó nagyon kedvező árakat kínál, érdemes fokozott figyelmet szentelni a felajánlott fizetési módoknak. A tapasztalatok alapján a külföldi székhelyű kereskedő által üzemeltetett webáruházból való rendelés esetén az eladó általában a vételár előzetes megfizetése után vállalja a termék leszállítását.
Az internetes vásárlások esetén a fizetés során a legnagyobb kockázatot az jelenti, hogy a bankkártya adatainak megadását követően az eladó esetleg a megrendelés ellenértékén felül további összegeket is jogosulatlanul leemelhet a fogyasztó számlájáról. Léteznek azonban biztonságos fizetési megoldások is, melyekkel kivédhető ez a veszély.
A tapasztalatok alapján az egyik legbiztonságosabb megoldásnak az tekinthető, ha a fogyasztók egy külön, csak internetes vásárlásra használt alszámlát nyitnak számlavezető bankjuknál, melyhez egy külön bankkártya is tartozik. Ez azért biztonságosabb a fogyasztó számára, mint ha a főszámlájához tartozó kártyát használná a vásárlás során, mert ebben az esetben az eladó nem férhet hozzá a főszámla adataihoz és az azon található pénzösszeghez. Ebben az esetben a fogyasztó dönti el, hogy mennyi pénzt tart az elkülönített számláján, így ha esetleg az eladó további összeget próbálna jogosulatlanul leemelni a számláról, a főszámlán lévő összeg biztonságban van.
Egy másik alternatíva lehet egy harmadik-, az internetes fizetésben közreműködő fél bevonása a fizetési folyamatba. Ennek előnye, hogy az eladó egyáltalán nem fér hozzá a fogyasztó banki adataihoz, csak a harmadik fél által megküldött adatokat láthatja, melyhez az előző megoldáshoz hasonlóan, szintén csak annyi pénzt rendel a fogyasztó, amennyi az aktuális vásárláshoz szükséges.
További fontos előnye ennek a fizetési módnak – az alszámlás megoldással együtt – a kifizetések visszakereshetősége, így később vita esetén bizonyítani tudja a fogyasztó, hogy a fizetés megtörtént, illetve, hogy mikor történt. Az EFK az internetes vásárlások lebonyolítása előtt fokozott körültekintést és alapos előkészületeket tanácsol a fogyasztók számára az esetleges későbbi bosszúságok és nem utolsó sorban a pénzügyi veszteségek elkerülése érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.