BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vegyünk, vagy ne vegyünk aranyat júniusban?

A tavasz az idén sem tudta kitölteni idejét, a hideg tél után szinte átmenet nélkül nyári melegek zúdultak ránk. Az arany piacán is úgy tűnhet, mintha elmaradt volna idén a május, hiszen május 31-én a hónap eleji korrekció dacára csaknem változatlan szinten (1536,50 dollár) zárta Londonban a fizikai kereskedésben az árfolyam a hónapot, mint ahol kezdte még az első kereskedési napon (1540,25 dollár). Az aranyárfolyam elmúlt 36 évének júniusi adatsorai azt mutatják, júniusban sem várható komoly változás a sárga nemesfém piacán - olvasható az aranypiac.hu elemzésében.

Az arany évtizedes árfolyam-statisztikáinak elemzése azt mutatja, hogy az elmúlt 36 év átlagában a június az év legsemlegesebb aranypiaci hónapja az összes közül. Az 1975 óta vizsgált időszakban az emelkedő vagy éppenséggel csökkenő júniusi jegyzések átlagukban tökéletesen kioltják egymást, és 0 százalékot eredményeznek a nyár első hónapjára. Az utóbbi 36 évben 18-szor zárt pluszban és 18-szor mínuszban a sárga nemesfém, így a nyertes és a vesztes hónapok száma is tökéletes egyensúlyban van.

A június tehát minden szempontból a kiegyensúlyozottság netovábbja, és a historikus adatokból levezethető valószínűségek szerint idén sem kell túl nagy izgalomra számítani ebben a hónapban. Természetesen a valószínűség nem egyenlő a bizonyossággal, de magáért beszél az, hogy 36-ból 25-ször +/-3 százalékon belül maradt az árfolyam júniusi változása. Éves mélypontját is eddig mindössze kétszer (1982 és 1990) érte el ebben a hónapban a nemesfém kurzusa, éves csúcsra pedig még soha nem sikerült júniusban feljutnia, ami azt jelzi, hogy a június az empirikus adatok tanúsága szerint nem éppen a kiugró rekordok hónapja.

Az arany júniussal kezdődő nyári uborkaszenzonja egyébként a kereslet szezonalitásából fakad. Míg a kitermelés az egész év folyamán nagyjából konstans kínálatot eredményez, addig a kereslet igencsak változékony képet mutat. Ázsia aranyfogyasztása hagyományosan ősszel lendül fel, amikor az aratás végén a mezőgazdaságban dolgozó óriási néptömegek a megtermelt pénzüket aranyba fektetik. Indiában, ahol a világon a legtöbb aranyat vásárolják, az őszi ünnepek alatt ugrik meg különösen a kereslet. Rendkívül kedvelt időszaka ez a házasságkötéseknek, amikor megesik, hogy egyedül a 14 milliós lakosú Delhiben 15 ezer házasság köttetik meg akár egyetlen éjszaka. Ilyenkor aranyékszerrel illik megajándékozni a házasulandókat, akik számára az arany tartóssága a szerelemük állandóságát szimbolizálja.

A nyugati világban viszont az év végéhez közeledtén nő meg jobban az aranyvásárlási kedv. Az ékszerboltok számára a karácsonyi vásár a legjövedelmezőbb időszak. Ami Ázsiában az aratás utáni pénzügyi mérleg készítésének időpontja, az a mi kultúránkban az év végére esik. Sokan ekkor hozzák meg befektetései döntéseiket az év során félretett megtakarításaik ismeretében. A világ aranykeresletében egyre inkább élre törő Kínában pedig a január-februári kínai Holdújév a meghatározó időszak.

Az arany iránti kereslet szezonális fellendüléséből egyedül a nyári időszakra nem jut semmi. Nyáron nem fizetnek 13. havi fizetést, többnyire nem ekkor esedékesek az éves prémiumok, még nem keletkeznek jövedelmek a mezőgazdaságban, és kulturális hátterű alkalom sem kínálkozik az aranykereslet fellendüléséhez. Ugyanakkor nyáron csökken a befektetési hajlam amúgy is, mivel az emberek inkább a nyaralásukat tervezik, mintsem a pénzügyeiket. Leginkább ezekre az okokra vezethető vissza az aranypiaci uborkaszezon, amely során sokszor csak oldalaz az árfolyam. A lagymatag pénzpiaci nyár kezdetét szokásosan az amerikai Memorial Day (május utolsó hétfője) jelenti, a végét pedig a szeptember első hétfőjére eső Labor Day. Ebben az időszakban többnyire nem mutatkozik sem eladói nyomás, sem vásárlói érdeklődés a nemesfémek piacán, és miután jellemzően az arany szabja meg az irányt az ezüst számára, a szürkésfehér nemesfém is hasonlóan viselkedik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.