2009 márciusában érte el a magyar CDS-jegyzésár a csúcsát 638 bázisponton. Bár ekkor Magyarország már hónapok óta az IMF/EU mentőcsomagjának védelmét élvezte, a CDS-ek globális megugrását a magyar jegyzésár sem kerülhette el. Ekkor ért mélypontjára az S&P 500-index és a korábbi bankcsődök után teljes reálgazdasági összeomlást is vizionált a piac, az amerikai autógyártókat és óriásbiztosítókat is ebben az időszakban kellett dollármilliárdokért kimenteni.
Belföldön is forró volt a hangulat, belpolitikai válság volt, a 2006 óta tartó fiskális konszolidáció - részben a megkezdett reformintézkedések bukása miatt - kifulladni látszott. Mindez az euró/forint árfolyamot is azóta nem látott magasságokba tolta, a kötvénypiac ekkor is a befagyás jeleit mutatta.
Érdemi fordulatot hozott a fő országok gazdaságpolitikusainak (jegybankok, kormányok) együttes fellépése, a reálgazdaság és a piacok ösztönzése, valamint a magyarországi technokrata kormány megválasztása. A Bajnai-kabinet egyértelműen elkötelezte magát a folytatódó fiskális konszolidáció mellett, ezt részben annak tudatában is tehette, hogy vezetői nem szándékoztak indulni az újraválasztási versenyben. A kormány piacbarát kommunikációt alkalmazott, világosan látható konszolidációs pályát mutatott be és gyakran a befektetői elvárásokat is túlteljesítette (például azzal, hogy biztosította a piaci alapú finanszírozás feltételeit, ezzel szükségtelenné téve a felkínált nemzetközi hitelek egy részének lehívását).
A piac 2009 végétől lényegében már a gazdaságpolitika leendő vezetőire figyelt, a helyi minimumot a CDS 2010 április 14-én érte el, 167 bázisponton. A piac ekkor még bizalmat szavazott a Fidesznek, a jelentős strukturális reformok végrehajtását könnyebbnek látta 2/3-os parlamenti többség mellett.
Röviddel a Fidesz hatalomra kerülése után ütött be a görög epicentrumú adósságválság, melyet a CDS vonatkozásában tetézett több kevésbé szerencsés politikusi kommentár, a hiánycélok felső határának feszegetése és az IMF-fel való hirtelen szakítás. Ideiglenes javulást jelentett még 2010 szeptemberében az, hogy Brüsszel nemet mondott a kormány mozgástér-bővítő próbálkozásaira, így a kormány kénytelen volt lejjebb hozni deficitcéljait. A szektorális adók bevezetése ráirányította a figyelmet a kormány nem konvencionális, gyakran konkrét - jellemzően külföldi tulajdonú - ágazatokat célba vevő politikájára. A bizalmat csak 2011 elején, a Széll Kálmán Terv kihirdetésekor és a konvergenciaprogramban jelzett plusz intézkedésekkel sikerült részben visszaszerezni.
A nyáron látott CDS-felfutás már inkább külső tényezőknek tudható be, a jelentős kockázatkerülés, az adósságválság fokozódása és tovaterjedése (már a nagyobb EMU-tagállamokra és Amerikára is) a frankot erősítette, ezzel megingatva a magyar pénzügyi stabilitást. A magyar fiskális célok elérhetőségével kapcsolatban is erősödtek a kételyek az utóbbi időben, mivel a növekedési tervek túl optimistának bizonyultak, az egykulcsos adó egyelőre nem tudta felpörgetni a fogyasztást. A végtörlesztési terv a korábbi bankadó mellett újabb negatívumként hatott a növekedési prognózisokra és a bankszektor kilátásaira, egyben növelvén egy potenciális leminősítés veszélyét (a bóvli kategória veszélye már egy ideje kísért minket).
A magyar CDS szintje egyrészt a terhelő fiskális múlt miatt magasabb a régiós átlagnál, de szerepet játszik a régióban rekorder adósságráta (és a magas devizaarány az adósságon belül), az alacsonyabb hitelminősítés, a magasabb finanszírozási költségünk (magasabb hozamok a nagyobb elvárt kockázati felár miatt), az alacsonyabb potenciális növekedési ütem, a háztartások hatalmas fedezetlen devizakitettsége és valószínűleg a 2012 utáni évekre vonatkozóan is teljes mértékben hihető, megalapozott növekedési feltételezéseket használó, hosszú távú konszolidációs pálya hiánya is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.