BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kgfb: Drasztikusan emelkednek a díjak

A baleseti adó mintegy negyedével emelheti a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjakat. A mértéke ugyan 30 százalék lesz, de az alkuszok és a kormány is arra számít, hogy az árverseny miatt egy részét a biztosítók átvállalják.

Néhány napja még tovább csökkenő kötelező felelősség-biztosítási (kgfb) díjakról szóltak az alkuszcégek prognózisai, a baleseti adóról szóló nemrég kiszivárgott információk szerint viszont már szinte biztosra vehető, hogy minden autósnak jelentősen emelkedik a tarifája. A kormány 27 milliárd forintot szeretne beszedni a biztosítóktól ezen a címen, és nem bánja, ha a díjat a cégek átterhelik az ügyfeleikre. Más választásuk a biztosítóknak nem is lehet, hiszen a járműfelelősség-biztosítási díjbevételük az idén már a 100 milliárd forintot sem éri el, és az éles árverseny miatt a piaci szereplők többségénél már csak minimális profitot termel ez az üzletág.

A Nemzetgazdasági Minisztérium közlése szerint az autósoknak a kgfb-díj 30 százalékának megfelelő baleseti adót kell majd leróniuk, amelyet a biztosítási díjjal együtt kell megfizetniük. Magát az adót azonban a biztosítók róják le az államnak. Arra a türelmi időszakra, ameddig a biztosító szolgáltatása fennáll, de a biztosított elmulasztja a díj és az adó megfizetését (a biztosítás díj-nemfizetés miatt megszűnik), az adó beszedésének kockázata nem a biztosítót terheli.

A tavalyi kampány során rekordalacsony, 17 ezer forint körüli átlagdíjak alakultak ki, ezek a baleseti adó miatt 22 ezer forint fölé ugorhatnak – mondja Lantos Lóránt, a Kötelező.hu portál vezetője. A díjverseny fokozódása miatt az adó mértékénél kisebb arányú, 25 százalék körüli díjemelésre számít csak a Biztositas.hu, és a kormány is úgy kalkulál, az árverseny miatt a baleseti adóból fakadó áremelés egy részét átvállalják majd a biztosítók. A legkisebb mértékben a motorosok díjai nőhetnek, a legnagyobb extra terhet pedig a teherautók és a buszok után kell majd megfizetni. A Biztosítás.hu kalkulációi szerint egy átlagos személyautónál évente 7200 forint körül alakul az adó összege.

Az még kérdéses, hogy a 27 milliárd forintot hogyan osztják majd el a biztosítók az ügyfeleik között. A kormány a balesetet okozó sofőrökre vetné ki a közterhet, ez úgy oldható meg, ha a bonus-malus kategóriák díjai között mélyülnének a különbségek. A növekvő díjak miatt ismét felpöröghetnek a váltások. A tavalyelőtti rekord után tavaly már csökkent a váltók száma. Az idén viszont a 30 százalékos adó annyira megemelheti az árakat, hogy mindenkinek alapvető érdeke lesz a legolcsóbb kötelezőt választani – mondja Ertl Pál, a Netrisk vezérigazgatója. Az alkuszok arra biztatják az ügyfeleket, mindenképpen nézzenek utána, melyik biztosító milyen díjat kínál, egyes ügyfélszegmensekben ugyanis várhatóan akár tízezer forintos megtakarításokat is el lehet majd érni.

Herman Bernadett-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.