Jól haladnak a hazai bankok a decemberi kártyaadatlopásból eredő feladataikkal: az érintett bankkártyák túlnyomó részét már lecserélték, és napokon belül minden ügyfél megkapja az új plasztikot - tájékoztatták lapunkat a piaci szereplők. A gyors reagálás ellenére a bankok nem úszták meg olcsón az ügyet: az eddig nyilvánosságra hozott adatok alapján a kicserélt kártyák száma megközelíthette a százezret, így - az egyéb járulékos tételekkel együtt – lapunk kalkulációi szerint csak ebből az egy ügyből eredően százmillió forintos nagyságrendű költségekkel kellett szembenéznie a hitelintézeti szektornak.
Azt ugyanakkor minden hitelintézetnél hangsúlyozták, hogy a gyors, minden létező kommunikációs csatornát kihasználó reakció miatt nagyon kevés illetéktelen tranzakció történt az adatlopásnak tulajdoníthatóan, és ezek költségét is megtérítik a kártyabirtokosoknak: ebből következően az ügyfeleket maximum kis kellemetlenség terheli, de anyagi kár semmiképpen sem. A lecserélt kártyák száma bankonként nagyon eltérő. A K&H közlése szerint például a bank csak néhány kártyáját cseréli le technikai okokból. Az érintett bankkártyák cseréjére várhatóan péntekig sor kerül, és hétfőtől a régi plasztikok már nem is lesznek használhatók.
Néhány darab kártya soron kívüli cseréjéről számoltak be az OTP Banknál is, ahol közölték: a hitelintézet a Visa és a MasterCard nemzetközi kártyatársaságtól kapott jelzést arról, hogy egy külső szolgáltatótól nagy mennyiségű kártyaadatot szerezhettek meg ismeretlen személyek. Mivel az adatszerzésben esetleg érintett bankkártyák közül csak néhánynál merült fel a visszaélés gyanúja, ezért a bank (kockázatelemzés alapján) a tömeges plasztikcsere helyett a bankkártyák kiemelt, folyamatos, napi 24 órás monitoringozása mellett döntött.
Az elmúlt időszak tapasztalatai azt mutatják – hangsúlyozták a banknáll –, hogy ez a döntés helyes volt, mivel az eset kapcsán csupán néhány OTP-s bankkártya lecserélése volt indokolt. A bank egyébként – tették hozzá – minden olyan ügyfelet kártalanít, akinek a bankkártyájával bizonyítottan jogtalan tranzakciók történtek vagy indokolt a bankkártya soron kívüli cseréje.
A CIB Bank 35 ezer bankkártyát cserélt le az adatokkal való visszaélés gyanúja kapcsán, ebből 500 plasztik azonnali tiltására került sor, ezeket sürgősséggel cserélték – tájékoztattak a pénzügyi szolgáltatónál. A többi kártyánál részleges korlátozást alkalmaztak egyes tranzakciótípusokra – internetes és külföldi, PIN nélküli vásárlások –, így azok használhatók maradtak az új kártya megérkezéséig. A bank már minden érintett ügyfelének kipostázta az új plasztikokat. Az ügyfelek többségének – emelték ki a hitelintézetnél – semmilyen kellemetlensége nem adódott a kártyacserék kapcsán, mert a bankártyákat nem tiltották le, hanem csak részleges korlátozást alkalmaztak egyes tranzakciótípusokra, ami az ügyfelek legtöbbjénél nem érintette a megszokott kártyahasználati módokat.
A CIB-hez hasonló nagyságrendben cserélt le bankkártyákat az MKB Bank is, amely az ügyfeleket SMS-en, e-mailben, telefonon, contact centerén és fióki ügyintézőin keresztül, valamint a bank honlapján is tájékoztatta. A kártyák legyártása a bank tájékoztatása szerint még decemberben megtörtént, azok és a hozzájuk tartózó PIN kódok már az ügyfelek birtokában vannak. Ez- alól az a hozzávetőlegesen 500 MasterCard Gold típusú kártya kivétel, amit plasztik hiány miatt nem tudtak legyártatni. Ezeket a kártyákat a jövő hét végéig megkapják az ügyfelek.
„Az adatlopás nyomán panasz nem érkezett a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéhez, egy-két információkérésről van csupán tudomásunk, ami feltehetően a bankok gyors reagálásának is köszönhető” – tájékoztatta lapunkat Binder István, a felügyelet szóvivője.
Bár a károk megelőzése, illetve elhárítása jól halad, az adatlopás körülményeit tisztázni hivatott vizsgálatok lapunk információi szerint még nem zárultak le. Az eddigi ismereteink alapján csak az a biztos, hogy az adatok nem magyar banktól vagy kártyatársaságtól kerültek ki. A Magyar Bankszövetség tájékoztatása szerint nagy valószínűséggel megállapítható, hogy az adatszerzésben csipes kártyák nem érintettek.
Százmilliós nagyságrendek
Az elmúlt év első felében valamivel több mint 300 millió forintos kár merült fel a bankkártyákkal kapcsolatos visszaélések kapcsán Magyarországon, amelyből 244 milliónyit le is írtak a piaci szereplők – derül ki a Magyar Nemzeti Bank statisztikáiból. Ez a teljes forgalomhoz viszonyítva elenyésző érték. A legtöbb kárt hamisított bankkártyákkal okozzák a csalók, de elég nagy szeletet hasítanak ki a tortából a mobiltelefon és internet útján okozott károk is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.