Londoni elemzői vélemények szerint ugyanakkor az új kezdeményezés inkább arra enged következtetni, hogy az európai döntéshozók most kevésbé hajlandók segíteni a felzárkózó európai gazdaságokon, mint a 2008-2009-es pénzügyi válság idején, és a térségben - különösen Magyarországon - magas a kockázata egy bankválság kialakulásának.
Az eredeti Bécsi Kezdeményezés alapján - amelynek kialakításában az EBRD-nek és a Nemzetközi Valutaalapnak (IMF) kulcsszerepe volt - a Lehman Brothers amerikai nagybank 2008. őszi csődjét követő globális piaci pánikhelyzetben a nyugat-európai bankok kötelezettséget vállaltak közép-kelet-európai érdekeltségeik finanszírozásának fenntartására, és ehhez annak idején jórészt tartották is magukat.
Az EBRD azonban keddre virradó éjjel Londonban bejelentette: a Bécsi Kezdeményezés részesei ismét találkoztak az osztrák fővárosban, hogy újból összehangolják azokat az intézkedéseket, amelyek hatással lehetnek a felzárkózó Európa gazdaságaira.
A közép-kelet-európai térség átalakulásának finanszírozására 1991-ben létrehozott londoni pénzintézet tájékoztatása szerint a bécsi találkozón a nagy nemzetközi bankok saját országainak és érdekeltségeik működési országainak felügyeleti, jegybanki és költségvetési illetékesei, valamint az EU-bizottság, az IMF, az EBRD, az Európai Beruházási Bank és a Világbank-csoport képviselői vettek részt, emellett megfigyelőket küldött az értekezletre az eurójegybank (EKB) is.
Az EBRD elemzése szerint az eredeti Bécsi Kezdeményezés sikeres volt abban, hogy a nemzetközi bankcsoportok fenntartották kitettségeiket a felzárkózó európai térségben, és az IMF, valamint az EU által támogatott programok alapján feltőkésítették helyi érdekeltségeiket.
Az euróövezeti válság azonban a kockázatok kiújulásához vezetett 2011 közepe óta a közép-kelet-európai pénzügyi rendszerekben, és ez a legtöbb érintett országban jelentős hitelkitettség-leépítési nyomást okoz - áll az EBRD elemzésében.
A bank szerint a piaci szereplők és a pénzügyi hatóságok koordinációjának hiányában eltúlzott mértékűvé és szabályozhatatlanná válhat a kitettségek csökkentésének folyamata, és végül hitelválság alakulhat ki.
Az EBRD szerint jóllehet a körülmények különböznek a 2008-2009-es időszaktól, azonban most is hasonló módon szükséges az együttes fellépés "az optimálisnál rosszabb kimenetelek" megakadályozására. A londoni bank megfogalmazása szerint "ez a Bécs 2.0".
Az EBRD szerint a célok között szerepel, hogy a bankérdekeltségek működési országainak hatóságai továbbfejlesszék a helyi finanszírozási forrásokat, enyhítendő a bankok túlzott függőségét a tőkebeáramlástól. Emellett rendszerszintű fontossággal bíró helyi bankérdekeltségek értékesítése esetén az anyabank és a leánybank országainak hatósai között információcsere szükséges "egymás aggodalmainak figyelembe vétele végett".
A meghatározott célok között van az is, hogy a nemzetközi pénzügyi intézményeknek készen kell állniuk a bankérdekeltségek számára nyújtandó külső segítségre és pénzügyi támogatásra.
Az egyik legnagyobb londoni gazdasági-politikai elemzőcég, a Capital Economics vezető felzárkózó európai közgazdásza, William Jackson a kezdeményezésről befektetőknek összeállított, kedden Londonban ismertetett értékelésében azonban úgy vélekedett, hogy az új kezdeményezésben foglaltak hasznosak ugyan, ám az EBRD tájékoztatásából nem sok konkrétum derül ki a közép-kelet-európai gazdaságoknak nyújtandó támogatásokról.
Jackson összehasonlításként felidézi, hogy 2009-ben az EU és a nemzetközi pénzügyi szervezetek 24,5 milliárd eurót "tettek le az asztalra", és rávették a nyugati bankokat arra, hogy kötelezzék el magukat a keleti térségben meglévő kitettségeik fenntartása mellett.
A Capital Economics szakértője szerint nem meglepő, hogy a mostani kezdeményezés a várakozásokhoz képest csalódást keltő, miután számos euróövezeti bank máris bejelentette, hogy visszafogja tevékenységét az európai felzárkózó térség gazdaságaiban. Különösen igaz ez Ausztriára, ahol a tavaly novemberben elfogadott új szabályozás a kelet-európai hitelkihelyezés korlátozását célozza.
Jackson ezzel arra az osztrák felügyeleti rendelkezésre utalt, amelynek alapján a közép-kelet-európai piacokon jelenlévő osztrák bankoknak már 2013 januárjára - a végső határidő előtt hat évvel - teljesíteniük kell a szigorított Bázel-III-as tőkemegfelelési előírásokat, emellett biztosítaniuk kell, hogy keleti érdekeltségeik kinnlevőség-betétállomány rátája az új folyósítások esetében az idei év után nem haladhatja meg a 110 százalékot.
A Capital Economics elemzője hétfői értékelésében a különbségek között említi azt is, hogy 2008-2009-ben a térségi kormányok készek voltak elfogadni az EU/IMF-támogatáshoz kapcsolódó feltételrendszereket, most azonban különösen a magyar és az ukrán kormány ódzkodik ettől, és emiatt jelenleg magasabbak a pénzügyi segítségnyújtás előtti akadályok.
Jackson szerint úgy tűnik, hogy a közép-kelet-európai országok közül Magyarországon a legnagyobb a kockázata egy bankválságnak. E kockázatot tetézi, hogy a magyar kormány "vonakodik a segítség elfogadásától", ami "kínlódós tárgyalásokhoz" vezet az IMF-fel, és emiatt a segítség késhet, vagy esetleg egyáltalán nem is érkezik meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.