Ez azonban nem azt jelenti, hogy lehetetlen hitelhez jutni, a jó cégek még mindig finanszírozhatóak. Amíg korábban egyszerű volt hitelhez jutni, ez mostanra gyökeresen megváltozott. Most már nem az történik, mint néhány éve, amikor ha egy cégvezető hitelt szeretett volna a vállalata számára, néhány bankhoz bekopogott és válogathatott a lehetőségek közül, már komoly üzleti terv nélkül nem fog tudni hitelt szerezni. Ez nem csak a kisebb cégek problémája, nagyobbaknál is felmerül a hitelszűke – magyarázta Fekete Miklós. Hiányzik sok helyen a szaktudás, néha minden reális feltételezés nélkül készülnek üzleti tervek. A legrosszabb az egyéni vagy más mikrovállalkozások helyzete, ezeknél sokkal jobban jelentkezik a finanszírozási hiány.
A hitelszűke a mostani válságos időkben nem magyar specifikum, egész Európában jelentkeznek az ittenihez hasonló nehézségek. Mégis egy kicsit nehezebb a magyar cégek dolga, mint a régió más országaiban. Rosszabb ugyanis a portfolió minősége, a svájci frank alapú hitelezés pedig rendkívül súlyos problémát okoz. Ugyan a devizahitelek árfolyamkockázata elsősorban a lakossági hitelezés miatt kerülhetett a közérdeklődés fókuszába, a vállalatok és az önkormányzatok ugyanúgy megszenvedik a helyzetet.
Nem segít a kiútkeresésben az sem, hogy a magyar kormány sok terhet a bankokkal fizettetne meg: több ezer milliárdos szűkítés ment végbe a hazai bankpiacon, jelentős bővülés nem várható a következő néhány évben sem. Mindez azonban nem azt jelenti, hogy teljesen megállt volna a hitelezés. Ha egy cég igazán jó, az kaphat hitelt, sőt egyre élesedik a bankok között a verseny a jó cégek megnyeréséért.
Azonban a vállalatoknak, ha verseny- és hitelképesek szeretnének maradni, meg kell vizsgálniuk, hogy a cégen belül lehetséges-e csökkenteni valahogyan a finanszírozási igényt. Ahogy arra is fényt kell deríteniük, hogy vannak-e más, alternatív források a tőkebevonásra. Az állam feladata pedig mindeközben az, hogy olyan szabályozási és gazdasági környezetet teremtsen, amely elősegíti, hogy versenyképesebbé váljanak a vállalatok.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.