A kis- és középvállalati szférában, valamint a pénzügyi és az energiaszektorban folytatandó további együttműködésről tárgyal a héten Magyarországon az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) elnöke.
Sir Suma Chakrabarti közelgő látogatása kapcsán adott interjút magyar tudósítóknak a térség átalakulásának finanszírozására több mint két évtizede alakult bank londoni székhelyén. Mint a magyar pénzügyi szektorral kapcsolatban elmondta"sok befektető felveti a kiszámíthatóság kérdését, így tájékozódni szeretnék arról, hogy milyen kiszámítható gazdaságpolitikai keretek várhatók" ebben a szektorban.
Az MTI kérdésére, hogy véleménye szerint az MNB növekedési hitelprogramja által hozzáférhetővé tett olcsó pótlólagos likviditás nem szorítja-e ki az EBRD-t a magyar kis- és középvállalati támogatási programokból, a kijelentette: az EBRD teljesen egyetért a magyar kormánnyal abban, hogy ez a vállalati szektor a gazdaság gerince, és helyesnek tartja, hogy a kormány prioritásként kezeli a kis- és középvállalatok növekedésének támogatását. Az, hogy az EBRD mint finanszírozási forrás kiszorul-e e támogatásokból, "attól függ, hogy mit akarunk tenni (...) ha a jegybank által a rendszerbe táplált likviditás elégséges finanszírozást tesz hozzáférhetővé, akkor valószínűleg nem lenne sok értelme, ha mi is ugyanezt tennék".
Lenne viszont értelme - és a tárgyalások erre is kitérnek majd - a segítség más formáinak, elsősorban a kockázatmegosztás területén. Emellett az EBRD "meglehetősen jó" a kis- és középvállalati kliensek és a finanszírozást nyújtó kereskedelmi bankok közötti kapcsolatfelvétel elősegítésében - hangsúlyozta az EBRD elnöke. Hozzátette: tárgyalásain felveti, hogy Magyarország kéri-e az EBRD-től a szektor közvetlen finanszírozásának növelése helyett e kapcsolatteremtési szolgáltatási tevékenység erősítését.
Sir Suma az MNB két fronton zajló - a kamatcsökkentési ciklusban és a növekedési hitelprogramban megnyilvánuló - gazdaságösztönző tevékenységével kapcsolatban kijelentette: ez a modell ésszerűnek bizonyulhat. A világban sok gazdaságélénkítő modellt alkalmaznak, és nem szabad mindig "reflexszerű reakcióval" egyetlen modellre kimondani, hogy az a hatékony - hangsúlyozta.
Az MTI kérdésére, miszerint magyarországi látogatása azt jelenti-e, hogy az EBRD hosszú távú további jelenlétet tervez a magyar gazdaságban, vagyis levette a napirendről a korábban meghirdetett régiós graduációs folyamatot, Sir Suma kijelentette: azzal a meggyőződéssel érkezett tavaly az EBRD-hez - és e meggyőződése azóta tovább erősödött -, hogy "nem volt sok értelme annak", ahogy a graduációt, vagyis a 2004-ben EU-taggá vált, fejlettebb közép- és kelet-európai országoknak nyújtott EBRD-támogatás fokozatos leépítéséről szóló elképzeléseket korábban kezelték. Ezek a gazdaságok ugyanis nagyon különböznek egymástól, így nem lehet egységes csoportnak tekinteni őket.
Az EBRD elnöke szerint az egyes térségi gazdaságokra vonatkozó országstratégia kialakításának folyamata keretében kell feltenni azt a kérdést, hogy az adott ország elérte-e az átalakulás olyan fokát, amikor már nincs szüksége EBRD-finanszírozásra.
Sir Suma Chakrabarti kiemelte, hogy az EBRD az idén hozzávetőleg 100 millió euró finanszírozást nyújt magyarországi programokra, ami jelentős emelkedés a tavalyihoz képest.
A bank - amely a legnagyobb egyedi befektető jelenlegi működési országcsoportjában - 2006-ban jelentette be, hogy az addig EU-taggá lett nyolc közép-európai ország mindegyike várhatóan 2010-re "kiérik" a pénzintézetből, vagyis azután nem lesz már szükségük közvetlen EBRD-finanszírozásra.
A pénzügyi válság elhatalmasodása után, 2008-ban azonban az EBRD közölte, hogy a kialakult helyzetben leállítja a közép-európai EU-térségből akkor már elkezdődött kivonulási folyamatot - Csehország 2007 óta nem részesül közvetlen EBRD-támogatásban -, sőt a bank jelentősen növelte a régió finanszírozását. A működési terület támogatásának növeléséhez az EBRD ugyanakkor 50 százalékos tőkeemelést is kért a részvényes országoktól; ezt a Zágrábban megrendezett 2010-es éves közgyűlésen jóváhagyták. A tőkeemelés révén - a bank akkori számításai szerint - az EBRD 2010-től 2015 végéig összesen több mint 50 milliárd euró új finanszírozást tud nyújtani a működési területéhez tartozó országoknak.
Az MTI kérdésére, hogy az "arab tavasz" politikai fordulatai óta bekövetkezett fejlemények ismeretében is helyes döntésnek tartja-e az érintett arab országok felvételét az EBRD működési területét alkotó országcsoportba, a bank elnöke kijelentette: változatlanul "abszolút korrektnek" tartja ezt a döntést, az időközben - főleg Egyiptomban - lezajlott belpolitikai történések ellenére is. Hozzátette: személyesen is mindig arra emlékezteti az EBRD részvényeseit, hogy Kelet-Európában - az eredeti működési térségben - sem volt egyenes vonalú, zökkenőmentes a fejlődés, és ugyanez érvényes bármely más térség átalakulási pályájára. Mindaz, ami például Egyiptomban vagy Tunéziában lezajlott a fordulatok óta, sok elemében hasonlít a kelet-európai térség átalakulási folyamatának egyes epizódjaira.
Az elnök szerint a befektetők igénylik az EBRD jelenlétét ebben a régióban is, és a banknak erőteljes térségi finanszírozási programja van: az EBRD az első évben 14 programra 400 millió euró folyósítását hagyta jóvá azoknak az arab országoknak, amelyekre kiterjesztette tevékenységét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.