Tavaly összesen 55,4 százalékkal drágultak a pénzügyi szolgáltatások a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, az idén januárban viszont már minimális díjcsökkenést mért a hivatal. A tavalyi áremelkedés mögött egyértelműen a tranzakciós illeték bevezetése állt, a szektor szinten mintegy 215 milliárd forintos közterhet nem voltak képesek lenyelni a hitelintézetek. Az ügyfelekért folyó verseny azonban most élénkülni látszik, egyre több bank lép a piacra új számlacsomagokkal.
Ezekkel a bankok célja a fizetőképes ügyfélkör megszerzése, bizonyos klienscsoportokon ugyanis még akkor is tudnak egy kis pénzt keresni, ha kedvezményesen, vagy történetesen ingyen adnak nekik bizonyos szolgáltatásokat. A tranzakciós illeték előtt megszokott csomag, az ingyenes számlavezetés, ingyenes készpénzfelvétellel és díjmentes internetes tranzakciókkal kombinálva, ma már csak kevesek kiváltsága, ezt általában azoknak biztosítják a bankok, akik nagyon magas megtakarítással rendelkeznek a pénzügyi csoportnál. A Citinél 2 millió forintnyi megtakarítás kell ehhez, a K&H okos csomagjainál a jövedelemtől és a megtakarítások összegétől függ az ingyenes tranzakciók száma. 150 ezer forintos jövedelem és 750 ezer forintos megtakarítás mellett kettő ingyenes tranzakció jár havonta a nulla forintos számlavezetés mellé, 500 ezer forintos jövedelem és 15 milliós megtakarítás mellett viszont már 10 darab jár mindenből.
A kifejezett elit mellett az átlagos vagy annál kicsit magasabb jövedelmű ügyfélkörért is újra megélénkült a verseny. Az utóbbi hetekben több hitelintézet is komoly médiakampányba kezdett, egyebek között a Raiffeisen, az Erste és az MKB is számlacsomagokat reklámoz. Az Erste és a Raiffeisen a beérkező jövedelem alapján ad kedvezményt a számlavezetési díjból, a határ mindkét hitelintézetnél 150 ezer forint, a Raiffeisennél efölött nulla, az Ersténél 199 forint a számlavezetési díj. A tranzakciók azonban csak részben díjmentesek a hitelintézeteknél, bizonyos helyzetekben meg kell fizetniük az ügyfeleknek a tranzakciós illetéket.
Más utat jár be az MKB, ők átalánydíjas csomaggal próbálnak ügyfeleket szerezni, az „all inclusive” számla havidíja 4900 forint, amiben nem csak az internetes, de korlátlan számú fiókban történő ügyintézés vagy készpénzfelvétel díja is benne van. Az ügyfélnek azonban végül ennél azért többet kell fizetnie, a havidíj ugyanis csak a banki szolgáltatásokat fedezi, a tranzakciós illetéket nem, és ezt a bank az ügyletek többségénél továbbra is áthárítja.
Nagy médiavisszhangot váltott ki az OTP akciója, amellyel februártól, az ingyenes készpénzfelvétel kötelező tételét követően eltörölte számlacsomagjaiban a kedvezményes készpénzfelvételeket. A hitelintézet közlése szerint ezt a számlavezetési díjakból és más szolgáltatásokból adott kedvezményekkel próbálja kompenzálni.
Nem váltunk
Hiába figyelnek azonban az emberek egyre jobban oda a bankszámlavezetés költségeire, a Budapest Bank felmérése szerint még mindig kevesen váltanak bankot vagy számlacsomagot. A hitelintézet kutatása szerint a lakosság csupán negyede hasonlítja össze saját bankja díjszabását másokéval, saját bankjának díjait viszont 85 százalék ellenőrzi időről időre, főleg a számlavezetés és a készpénzfelvétel költségére koncentrálva.
A magyarok közel 90 százaléka elégedett a bankjával, és bízik benne. A lakosság kétharmada a számlanyitás óta folyamatosan kitart főbankja mellett, és nincs is más hitelintézettel kapcsolata. Akik elégedetlenek, sokszor azok sem mozdulnak, mert nem akarnak bajlódni a bankváltással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.