SZABÁLYOZÁS A benyújtott adótörvény-módosítások szerint új különadó is lesz jövőre, amely a befektetési alapokat érinti majd. Az adót az olyan alapok után kell befizetni, amelyeknek a befektetési jegyeit Magyarországon értékesítik. Az adó alapja a forgalmazói díj, a mértéke ennek 25 százaléka lesz, és a forgalmazók – ezek többnyire bankok, illetve brókercégek – vallják és fizetik majd be minden negyedévben. (A törvényjavaslat indoklása a tervezett szövegnek kissé ellentmond, abban az áll, havonta kell elkészíteni a bevallást, és befizetni az adót.)
Az intézkedéstől 10 milliárd forintot remél a kormány, ami a piaci szereplők szerint reális lehet. Jelenleg az alapok a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetségének (Bamosz) adatai szerint szeptember végén több mint 5400 milliárd forintot kezeltek, ezt a vagyontömeget viszont nem érinti teljes mértékben a forgalmazói díj. Az intézményi sorozatok és az alapok alapja konstrukciók után jellemzően nem fizetnek ilyen jutalékot, ezek együttes vagyona ezer milliárd forint fölött lehet. Az átlagos alapkezelési díj mértéke a vagyon 1,6 százaléka körül van, ennek mintegy a fele lehet a forgalmazási díj. A mértéke azonban alaponként és forgalmazónként is eltérhet, 30-70 százalék közé eshet. Átlagosan 50 százalékos mértékkel számolva körülbelül 35 milliárd forint lehet a szektorban a forgalmazási díj, ennek a negyedére számíthat az állam.
A különadó a befektetési alapkezelők adózás előtti eredményének a felét is elviheti, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Aranykönyve szerint a szektor tavaly összesen 19,7 milliárd forintos adózás előtti eredményt ért el. Az alapok egyébként már eddig is fizettek különadót, amelynek alapja a náluk kezelt alapok, pénztári és egyéb portfóliók 2009. december 31-i értékének együttes összege volt. Ennek 0,028 százalékát kell befizetniük, vagyis a 2009 végi mintegy 7700 milliárd forintos vagyon után valamivel több mint 2 milliárd forintot.
Mivel a mostani különadó ennél lényegesen nagyobb, komoly költségnövekedést okozhat tehát az alapoknál, ami a nettó hozamokra is hatással lehet. Nem elképzelhetetlen, hogy az állam az alapok költségeinek növelésével az államháztartás egyensúlyának javításán túl a lakossági állampapíroknak is kedvezni akar. A lakossági állampapírok már így is kapnak egyfajta adókedvezményt, hiszen a hozamaikat nem terheli a 6 százalékot eho. Az új különadó – 1,6 százalékos alapkezelési díjjal és 0,8 százalékos forgalmazási díjjal számolva – további 0,2 százalékpontos előnyt jelenthet az állampapíroknak a befektetési alapokkal szemben.
Különadó-kedvezményt is tartalmaz a törvényjavaslat. A hitelintézetek a jövő évi bankadóját csökkenti az ukrajnai kapcsolt vállalkozásokban kimutatott veszteség, ha azt az országot destabilizáló orosz intézkedések okozták. Emiatt maxium 5 milliárd forinttal csökkenthető a különadó mértéke. A törvényjavaslat egyértelműen az OTP-nek kedvez, amelynek menedzsmentje a cég féléves tőzsdei jelentésében azt prognosztizálja, az ukrán veszteség mértéke a krími kitettségekre képzett kockázati költséggel együtt megközelítheti a 30 milliárd forintot. Ha a veszteség nem lesz akkora, mint amennyit előre elkönyveltek, a törvényjavaslat szerint a következő évben be kell fizetni az elmaradt különadót, de az OTP-t ez a veszély aligha fenyegeti, hiszen a krími bruttó hitelek kapcsán képzett kockázati költség miatti veszteség hat hónap alatt már 11,2 milliárd forint volt. Az OTP egyébként üzleti jelentései szerint évente 35-36 milliárd forint körüli összeget fizet be különadóként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.