BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elszámolás: minden banki levél kimegy időben

Minden érintett ügyfélnek kiküldik a bankok az elszámolást az előírt holnapi határidőig – derül ki az érintettek lapunknak adott nyilatkozataiból. A Magyar Posta megnövelt kapacitással dolgozik, tegnapig az előre jelzett mennyiség nagyjából 70 százaléka érkezett be. A jövő hét végéig az ügyfelek túlnyomó többségéhez megpróbálják kézbesíteni az elszámolásokat.

A törvényben rögzített, holnapi határidőig minden érintett ügyfélnek feladják a bankok az elszámolást tartalmazó levelet, így nem várható csúszás a folyamatban – derül ki a lapunk által megkérdezett hitelintézetek nyilatkozataiból.

– A Budapest Bank csoport a törvény által előírt határidőig postára adja az elszámoló leveleket érintett ügyfeleinek. A bank megbízásából a Díjbeszedő végzi a postára adást, és elektronikusan már átadták az összes nyomtatandó, postázandó (mind autófinanszírozással, mind jelzáloghitellel kapcsolatos) levelet – közölték lapunk érdeklődésére a hitelintézetnél. Az autófinanszírozási ügyfeleknek – tették hozzá – már március végén elkezdték a levelek postázását. Az autós ügyfelek több mint 90 százalékának (mintegy 83 ezer ügyfél) már postázták az elszámoló levelet, a jelzáloghiteles ügyfeleknek pedig 27 százaléka kapta már meg a küldeményt.

A CIB csoport elszámolással érintett társaságai (CIB Bank, CIB Lízing, CIB Ingatlanlízing) mind az élő, mind a lezárt kölcsönszerződéseknél teljesítették az elszámolást – tudatták lapunkkal a hitelintézetnél. A CIB Banknál az élő és a lezárt hitelekre elszámolt összeg 24,7 milliárd forintot tesz ki. „Az elszámolásról szóló tájékoztatók kiküldését megkezdtük, és a jogszabályban foglalt április 30-i határidőre teljesíteni fogjuk. Összesen megközelítőleg 200 ezer levelet küldünk ki, amelyből 71 ezer CIB Bank-os, közel 300 ingatlanlízinges, és közel 129 ezer lízinges” – közölték.

A K&H Bank korábbi tájékoztatásának megfelelően 2015. március második felében a lízinges ügyfelekkel kezdte meg az elszámolásban érintett ügyletekre vonatkozóan az elszámoló levelek kiküldését – tájékoztatott a hitelintézet. A hatályos jogi szabályozás értelmében – tették hozzá – a K&H Bank a deviza alapú hiteleknél 2015. június 15-ig köteles elszámolni ügyfeleivel, e határideig kell számukra kipostáznia az elszámolásról és forintosításról szóló levelet, mivel a banknak a deviza alapú hiteleknél a Magyar Állammal szemben indított polgári peres eljárása felülvizsgálati eljárással fejeződött be. Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a peres eljárás felülvizsgálattal történt lezárulta csak és kizárólag az elszámoló levelek kiküldésének határidejét befolyásolja, más részletét, így az elszámolás számítási módját nem. A K&H nagyságrendileg 200 ezer küldeményt küld ki ügyfeleinek.

Az UniCredit Bank az elszámolásban érintett devizaalapú hitellel rendelkező vagy korábban azzal rendelkezett ügyfelei számára április 30-ig két részletben postázta, illetve postázza az elszámolás, illetve akik ebben is érintettek, azoknak a forintra váltás részleteiről szóló leveleket és a jogszabályban előírt kötelező mellékleteket – közölte a pénzügyi szolgáltató. A pénzügyi elszámolás eredményeként az UniCredit Bank több mint 26 milliárd forintot számolt el ügyfelei javára márciusban. Az élő és korábban már megszűnt hitelekre elszámolt összeg mintegy 80 százaléka az ügyfelek fennálló hiteléhez kapcsolódó tartozásait csökkentette, közel 20 százalékát pedig bankszámlán történő jóváírásként vagy pénztári kifizetésként kapják vissza az érintettek. Az utóbbi esetben, ha az elszámolt hitel adósának jelenleg is van bankszámlája az UniCreditnél, akkor ezen a számlán kell jóváírni a visszajáró összeget, ami szintén megtörtént márciusban.

Közben – saját adatainak tanúsága szerint – a Magyar Posta is egyre jobban áll a kézbesítésekkel. Tegnapi tájékoztatásuk szerint csaknem 700 ezer devizahiteles levelet már átvettek az ügyfelek, több mint 400 ezer küldemény feldolgozása és kézbesítése jelenleg folyamatban van. Több mint 30 ezer esetben a küldeményért nem jelentkeztek, vagy a megadott címen az ügyfél már nem volt elérhető, így azokat visszakézbesítették a feladóknak. A kézbesített levelek kétharmadát háznál, vagyis a címzés helyén, míg egyharmadát a postákon vették át az ügyfelek.

A Magyar Postának – emlékeztetett a vállalat – csaknem 2 millió ajánlott-tértivevényes levélpostai küldeményt kell kézbesítenie a normál forgalmon felül. Eddig csaknem 1,2 millió ilyen típusú küldemény érkezett be, amely a várható mennyiség nagyságrendileg 70 százaléka. Annak érdekében, hogy az ügyfelek mielőbb megkaphassák a leveleket, és ne alakuljon ki jelentős torlódás sem a kézbesítésben, sem a postai átvétel során, a Magyar Posta a küldemény feldolgozás, a kézbesítés és a postai átvétel területén is megerősített kapacitással dolgozik – hangsúlyozta a közlemény. Az április 30-án feladott küldemények kézbesítése – tekintettel a hosszú hétvégére – május 4-től történhet meg. A jogszabályi előírások alapján, az ajánlott-tértivevényes leveleknél a Magyar Postának a levél felvételét követő harmadik munkanapig kell a küldemények 85 százalékának, a feladást követő ötödik munkanapig pedig a küldemények 97 százalékának kézbesítését megkísérelnie. Ez azt jelenti, hogy a jövő hét végéig a levelek döntő többségét megkísérlik kézbesíteni majd.

Még csiszoltak a törvényen

Több ponton is módosította tegnap a banki elszámolási törvényt az Országgyűlés. A változtatások egyike kiterjeszti az elszámolási törvényt az olyan esetekre is, amikor a pénzügyi intézményeknek nem áll rendelkezésre elegendő adat az elszámolás elvégzéséhez: ilyenkor jogosultak a jegybank által jóváhagyott egyedi módszertan szerint elvégezni az elszámolást. A jogszabályt azért is módosították, hogy ne alakuljon ki értelmezési bizonytalanság akkor, ha ugyanazt az elszámolást többen vitatják. Nem zárható ki ugyanis, hogy a polgári jog szabályai szerint az elszámolás vitatására többen jogosultak, így például az adóstárs és egyebek mellett az olyan kezes, aki a nem teljesítő adós helyett helyt állt.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.