BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elszámolás: Több ezer ügyfél fordulhat végül bírósághoz

A devizahiteles elszámolásban érintett ügyfeleknek nagyjából 5 százaléka tett panaszt a hitelintézeteknél, ám ezeknek kevesebb mint fele volt érdemi. Ezzel együtt több ezer olyan ügy lehet, amely végül a bíróságon köt ki, mert az érintettek nagy része nem fogadja el az elutasító választ.

Nagyjából minden huszadik, a devizahiteles elszámolásban érintett ügyfél tett panaszt pénzügyi szolgáltatójánál a kiküldött levélben foglaltak miatt a bankok többségének tapasztalatai szerint – tájékoztatták lapunkat a nagyobb, lakossági piacon aktív hitelintézetek. A panaszok többsége ugyanakkor nem volt érdemi: vagyis az ügyfél nem tudta megmondani, egészen pontosan mivel nem ért egyet, hanem vagy magával az elszámolással volt gondja, esetleg úgy általánosságban kevesellte a visszajáró összeget. Ennek eredményeként a beérkező panaszok döntő többségét elutasították a hitelintézetek.

– A CIB-csoport elszámolással érintett társaságai (CIB Bank, CIB Lízing, CIB Ingatlanlízing) kapcsán a CIB-csoporthoz eddig a kiküldött levelek számához viszonyítva mintegy 5 százaléknyi panasz érkezett – közölték lapunkkal a CIB Banknál. A panaszoknak kevesebb mint fele érdemi – tették hozzá; az ügyfelek nem fogalmazzák meg pontosan, hogy mi a kifogásuk az elszámolással kapcsolatban. Az eddig megválaszolt panaszok többségét elutasították. „A szerződésszámhoz képest nem jelentős az OTP Bankhoz eddig érkezett panaszok száma” – tudatták a hitelintézetnél. A devizahitelesek legnagyobb része elfogadta az elszámolást, panaszt csupán az ügyfelek hozzávetőlegesen 4,1 százaléka nyújtott be. Az esetleges elégedetlenség a bank megítélése szerint legfőképp abból fakad, hogy az árfolyamváltozás negatív hatását nem kezelte az elszámolás, de ez nem is volt feladata. A Kúria és a törvényhozás sem kötelezte arra a bankokat, hogy a tőlük független árfolyammozgások miatt is ők álljanak helyt. „Az elszámolás folyamatát egyébként végig nagyítóval ellenőrizte a Magyar Nemzeti Bank, így néhány egyedi esettől eltekintve kizárható, hogy hiba lenne a számításban” – hívták fel a figyelmet a hitelintézetnél. A Budapest Bank és a Budapest Autó ügyfeleinek néhány százaléka tett panaszt, és az esetek döntő többségénél – több mint 99 százalékánál – nem volt jogos a megkeresés. Öt százalék körüli panasztételi arányról számoltak be lapunknak az Erste Banknál is, ahol közölték: a legtöbb panasz a kiszámított fogyasztói követelés összegét vitatja, ezen belül is jellemzően a még élő hitelszerződéssel rendelkező ügyfelek tesznek panaszt. Ezenfelül találkoztak még az Ersténél az elszámolólevelekkel és a részletes elszámolási kimutatásokkal kapcsolatos panaszokkal is: legtöbben azt sérelmezik, hogy nehezen értelmezhető a szöveg, és bonyolultak az információk. Ilyen típusú megkeresésekre számítva az Erste kidolgozott több értelmezési segédletet a Forintositas.hu információs oldalra. „Ennek köszönhetően a panaszok száma az Erste jelentős piaci részesedése ellenére is elenyésző maradhatott” – mutattak rá a hitelintézetnél.

Az eddigi adatok viszont azt mutatják, hogy az ügyfelek igen jelentős része nem nyugszik bele az elutasításba: a jegybank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) honlapján szereplő adatok szerint július második feléig több mint 4800 megkeresés érkezett már a szervezethez. A Napi Gazdaságnak pedig Kardos-Nagy Tünde, a PBT szóvivője a múlt héten úgy nyilatkozott, hogy eddig már nagyjából tízezer kérelmet dolgoztak fel.

Viszont – amint arra számítani lehetett – nagyon csekély azoknak az ügyeknek az aránya, amelyek a pénzügyi szolgáltatók számára jártak volna kötelezéssel: a július közepéig lezárt kilencszáz ügyből mindössze öt volt ilyen. A szolgáltatók és az ügyfelek közötti egyezséggel 29 ügy végződött, a fennmaradó 867 ügyet viszont meg kellett hogy szüntesse a testület. Feltételezhető viszont, hogy a PBT-hez forduló és ott is elutasított ügyfelek nagy része nem nyugszik bele a döntésbe, így több ezer olyan devizahiteles elszámolásos ügy lehet, amely végül a bíróságon köt ki.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.