Úgy tűnik, a tavalyi, közel 14 százalékos bővülést követően ebben az évben is növekedést produkálhat a hazai faktoringpiac – derül ki a lapunk által megkérdezett piaci szereplők nyilakozataiból.
A jó kilártásokat persze kellően megalapozták az első féléves forgalmi adatok is: a Magyar Faktoring Szövetség adatai szerint a szervezet tagvállalatai 550,7 milliárd forintos bruttó faktorált forgalmat produkáltak 2015 első felében, amely 34,5 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. Ez akkor is figyelemre méltó teljesítmény, ha a számokból látszik, hogy az OTP-csoport nagyon jelentős mértékben növelte piaci aktivitását: az első hat hónapban produkált bruttó forgalma 200,9 milliárd forintot ért el, amely amellett, hogy több mint négyszerese az egy évvel korábbinak, a teljes első félévi forgalom bő 36 százalékát adta.
Az OTP megugró, illetve több más banki szereplő növekvő aktivitása miatt viszont tovább emelkedett a banki, illetve banki hátterű szolgáltatók dominanciája a piacon. Az első fél évben ugyanis összesen 487,7 milliárd forintos, bruttó forgalmat generáltak, ami – amellett, hogy majnem másfélszerese az egy évvel korábbinak – már a teljes piac 88,56 százalékát jelentette, szemben a 2014 első hat hónapjában elért 80,28 százalékkal.
A szakmai szervezet tavalyi adataiból az is jól látszik, hogy a közép- és nagyvállalati ügyfelek súlya jelentősen megnőtt az utóbbi években, miközben a mikro- és kisvállalkozásoké csökkent. – Az OTP Bank jelenleg azon dolgozik, hogy kifejezetten kisvállalatok számára is speciális, számukra kifejlesztett faktoring megoldással szolgálhasson mind a klasszikus kereskedelmi vevőkövetelések kezelésére, mind pedig esetleges EU pályázati követeléseik kezelésére – közölték lapunk érdeklődésére a hitelintézetnél.
E termékkör bevezetése nyomán reményeik szerint 2016-ban a kisvállalati ügyfélszegmens is jelentősen fejlődni fog. „A CIB Faktor mind forgalomban, mind kintlévőségben bővülni tudott 2015 első kilenc hónapjában, még a tavalyi rekordévhez mérten is” – tájékoztatták lapunkat a CIB Banknál. Kérdésünkre hozzátették: a CIB Faktor a piacon az elsők között kínálta a növekedési hitelprogram keretén belüli terméket ügyfelei számára, ennek köszönhetően jelentős nagyságrendű keretszerződést kötöttek az NHP kapcsán.
Az UniCredit Banknál közöltek szerint a Magyar Faktoring Szövetség első háromnegyed éves adatai alapján elmondható, hogy az UniCredit Bank az év első kilenc hónapjában 37,5 százalékkal tudta növelni faktoringforgalmát az előző év hasonló időszakához képest: a hitelintézet ezzel stabilan a második helyen áll a faktoringszövetségi tagok forgalom szerinti rangsorában. Fontos cél természetesen – tették hozzá –, hogy a növekedést hosszú távon is fenn tudják tartani; ebben támogatást jelentenek a bank hagyományosan erős pozíciói a közép- és nagyvállalati szektorban, míg további üzleti feladatokat és kihívásokat látnak a kisvállalkozói szegmensben.
Az MKB Banknál az idei kilátások kapcsán emlékeztettek arra, hogy az év végi kiskereskedelmi forgalomban jelentkező forgalomnövekedés évről évre kimagaslik a faktoringpiac-forgalomban is. Ezzel együtt – tették hozzá a hitelintézetnél – a bank ágazatilag is egyre inkább diverzifikált portfóliója folyamatosan mérsékli a többi hónapban korábban jelentkezett mérsékelt forgalmat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.