Tegnap reggel a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) még arról nyilatkozott, hogy 10-15 százalékos áremelkedésre számíthatnak az autósok az idei kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampányban, de egyes szakemberek szerint ez a becslés is nagyon óvatos, a kötelező nagyobb mértékben is drágulhat. A biztosítók a hétvégén tették közzé a friss tarifákat, az internetes alkuszok pedig tegnap próbálták felvinni az adatokat a rendszereikbe. Tegnap még nem nagyon tudtak az autósok megbízhatóan kalkulálni egyik portálon sem, ma azonban már valószínűleg több helyen elérhetővé válik az összes ajánlat. Az érintett mintegy 1,92 millió autós azonban teljesen biztosan csak akkor tudja meg, érdemes-e váltania, ha látta már a meglévő biztosítójának az aktuális ajánlatát. Az indexálásról szóló értesítőt viszont csak 50 nappal az évforduló előtt – vagyis a január 1-jei évfordulósoknál november 11-ig – kell elküldeni.
A kampány az idén még a korábbinál is langyosabbnak ígérkezik. A tavalyi évet a K&H Biztosító nyerte, megerősítve második helyét a piacon. Az idén azonban a K&H már meg sem próbálta egy, az utolsó pillanatban kiadott díjtáblázattal letarolni a piacot, sőt nem is hirdetett új tarifát január 1-jétől, az év végi váltók a szeptember 29-én kiadott díjtáblázat alapján szerződhetnek a biztosítóhoz. A biztosító valószínűleg már tavaly is túlnyerte magát a kampányban alacsony díjaival, az idén emiatt a kgfb-üzletága veszteségessé vált, ez is szerepet játszhatott abban, hogy évközi tarifával indul az év végi kampányban. A CIG Pannónia EMABIT kiszállt a versenyből. A biztosító hirdetett ugyan új tarifákat, de akárcsak tavaly, az idén is próbálta magát kiárazni a piacról. A legtöbb biztosítónál lehet látni egyébként, hogy az alapdíjak legalább tíz százalékkal nőttek, de vannak olyan cégek is, amelyeknél – legalábbis az alapdíjaknál – nem sokat változtak az árak tavaly óta.
Az, hogy mennyi lesz a pontos díj, nemcsak az alapdíjon, de a kedvezmények rendszerén is múlik. Ha az ügyfél más biztosítást is köt a cégnél, vállalja, hogy csak interneten kommunikál a biztosítóval, vagy például az éves díjat egy összegben banki átutalással vagy csoportos beszedési megbízással rendezi, akár 40-50 százalékos árengedményt is elérhet – állítja a Netrisk internetes alkuszcég. Az internetes alkuszok szerint mindenképpen beletelik néhány napba, mire kirajzolódik, melyik biztosító esélyes a kampány megnyerésére, és körülbelül hogyan alakul majd az átlagdíj, utóbbi adathoz ugyanis az első szerződéskötéseknek is meg kell történniük. Tavaly még 11 300 forint volt a Netrisknél az átlagdíj, az idén viszont a becslésük szerint a 15 ezret is átlépeti. A Biztosítás.hu is áremelkedésre számít, náluk tavaly 12 500 forintért kötöttek a kampányban egy átlagos kgfb-t, az idén 14 ezer forint fölötti átlagtarifára számítanak.
Az áremelkedés hátterében a romló kárstatisztikák állnak. A kárhányad 2013-ban és 2014-ben is nagyon magas volt a szegmensben, a jegybank adatai szerint tavalyelőtt a díjbevételek 82,4 százalékát fizették ki a biztosítók a károkra, és még tavaly is 74 százalék fölött volt ez az arány. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint a kárkifizetések volumene az idei első fél évben is emelkedett tavalyhoz képest, jövőre pedig a biztosítók a statisztikák további romlását várják. Ha ugyanis marad az alacsony üzemanyagár, nő az autóhasználat, az a balesetek számát is fokozhatja.
VG-Szakértő
Az autósok nyilván bosszankodva veszik tudomásul, hogy a kötelező díja emelkedik, ráadásul két számjegyű mértékben. Ebben nincs semmi meglepő, a piac évek óta várta már, hogy nőni kezdjenek Európa legalacsonyabb gfb-díjai, de a trend csak az idén fordult meg. 2008-tól 2013-ig a biztosítók egymás alá licitáltak a díjaikban, ennek következtében a kárhányad 80 százalék fölé emelkedett, és a legtöbb cégnél veszteségessé vált az üzletág. A piac prudens működéséhez és a megfelelő kárrendezéshez viszont elengedhetetlen, hogy a beszedett díjak fedezzék a kgfb-üzletág költségeit, ez minden autósnak elemi érdeke.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.