Az élénkülés jeleit mutatja a lakossági jármű-finanszírozási piac Magyarországon: a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2015 első tíz hónapjában 20,3 milliárdnyi új forint-gépjárműhitelt vettek fel a háztartások, ez jelentősen, 28,2 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbit.
A növekedést ugyanakkor az alacsony bázis miatt nem szabad túlértékelni, annál is inkább, mert az idei mennyiség is csak kétmilliárdos átlagos havi kihelyezést jelent. A járműhitelek állománya a szerény utánpótlás miatt folyamatosan apad: októberben már alig haladta meg a 190 milliárd forintot, ami 23 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbinál.
Az mindenesetre jót tesz, hogy a magyarországi újautó-piac kezd magára találni: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint november végéig több mint 70 ezer új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, 14, 1 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A vásárlásokon belül nő a magánszemélyek beszerzéseinek aránya.
A lapunknak nyilatkozó piaci szereplők óvatosan optimisták a folytatást illetően. A Merkantil Bank tájékoztatása szerint a lakossági gépjármű-finanszírozási piac a múlt év hasonló időszakához képest 11 százalékkal nőtt, ami főleg az új gépjárműveknek köszönhető: ott a bővülés meghaladta a 30 százalékot, míg a használt járművek finanszírozása enyhe csökkenést, illetve stagnálást mutat.
A Merkantil Bank viszont a piaci bővülést meghaladóan növekedett – tették hozzá –, mind az új, mind a használt gépjárművek finanszírozásában. A Budapest Autófinanszírozási Zrt. szintén óvatosan optimista: jövőre az ideihez közel hasonló teljesítményre vagy a gépjárműállomány korosodása miatt szükséges megújítás okán bekövetkező enyhe növekedésre számítanak a magyar piacon.
Varsányi Ferenc, a CIB Lízing szakértője úgy látja, hogy az idei évben a gépjármű-finanszírozási piac impozáns növekedést mutatott, ennek motorja viszont szinte kizárólag a növekedési hitelprogram (nhp) volt, e nélkül csupán enyhe, 1-2 százalékos volt a bővülés. A CIB Lízing jövőre élesedő versenyre számít, hiszen a devizaalapú lakossági autóhitelek forintosítása decemberben megtörténik, utána új ajánlatokkal jelentkeznek a piaci szereplők. A CIB-nél a stabil jövedelemmel rendelkező, jól fizető ügyfeleket egyre alacsonyabb kamatozással és gyakran fix törlesztőrészletettel szolgálják ki, kiküszöbölve a jövőbeni kamatkockázatot.
A megszűnő devizakockázat és a biztonságos lízingkonstrukciók megjelenése miatt – vélekedett Varsányi Ferenc – a 2016-os piacot óvatos optimizmus és lassú, de kiegyensúlyozott növekedés jellemezheti, elérheti a 10 százalékot is. A szolid bővülést az újautó-eladások folyamatos emelkedése is támogatja. Befolyásoló tényező lehet még a kishaszongépjárműveket érintő nhp 2016-os folytatása is (ennek feltételeit még nem tudni). Az Euroleasing kereskedelmi igazgatója, Kühne Attila is ezt emelte ki a növekedési trend folytatódásának meghatározó tényezőjeként, emlékeztetve arra, hogy az első háromnegyed évben tapasztalt növekedés nagymértékben a kkv-k általa kishaszonjárművekre igénybe vehető nhp-konstrukciónak volt köszönhető.
A forintosítás várható kedvező hatásaira hívta fel a figyelmet közleményében a Magyar Lízingszövetség. Lévai Gábor, a szervezet főtitkára szerint a tagvállalatok a forintosítástól rövid távon nem várnak komolyabb változást, ám középtávon ez hozzájárulhat a lakossági autófinanszírozás fejlődéséhez, emellett a lízingcégek portfóliója is kedvező irányba változhat, mivel kevesebb lehet a problémás hitel. A szövetség arra számít, hogy a lakossági piacon a következő években egyenletes, tartós növekedés alakulhat ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.