Elsősorban a németek, a franciák és a britek kifogásai miatt javasolhatja az Európai Bizottság, hogy a pénzügyi eszközök piacaira vonatkozó MiFID II. irányelvet az eredeti tervhez képest egy évvel később, 2018. január 3-ától legyen kötelező alkalmazni az unióban. Egy tavaly novemberi londoni konferencián már elhangzott, hogy az EU három erős tagállama többször is panaszkodott az irányelv egyes rendelkezései miatt.
A bizottság indoklása szerint ez év végéig aligha sikerül mindenkinek beszereznie a MiFID II. hatékony működtetéséhez szükséges eszközöket, és az európai értékpapír-piaci hatóság sem gyűjtheti össze a nagyjából 300 kereskedési helyszínen elérhető, mintegy 15 millió pénzügyi eszköz adatát. Márpedig ezek híján piaci zavar alakulhat ki – vetítette előre Jonathan Hill, a pénzügyi stabilitásért felelős biztos.
A Magyarországon 2007 decemberétől hatályos MiFID I. célja, hogy a befektetési szolgáltató az ügyfél befektetési céljaival, kockázatviselő képességével és hajlandóságával összhangban lévő szolgáltatást nyújtson, egyúttal meggyőződjön arról, hogy az általa kínált szolgáltatás az ügyfél számára megfelelő, illetve alkalmas-e.
A második verzió alapján a befektetési vállalkozásoknak a jelenleginél több pénzügyi eszközről kellene adatot szolgáltatniuk, miközben kötelesek lennének publikálni a legjobb vételi és eladási árak közötti különbséget, illetve a nem teljesült tranzakciókat is. Rögzíteniük kellene a saját számlás tranzakciókat, a megbízások átvételét, továbbítását és teljesítését, a személyes megbeszéléseket is – erről az ügyfelet is tájékoztatni kell, és a hanganyagot legalább hat évig meg kellene őrizni.
A tagállamok elsősorban azt kifogásolják, hogy a befektetési szolgáltatók csak akkor fogadhatnának el jutalékot, ha javítanak az ügyfélkiszolgálás minőségén (nem tudni, ezt hogyan mérnék). Azt is aggályosnak tartják, hogy a termékfejlesztőnek fel kellene világosítania a forgalmazókat arról, az adott termékek pontosan milyen ügyfeleknek és milyen piacokona értékesíthetők, a forgalmazónak pedig jelentenie kellene, hogy a megfelelő ügyfélnek adta-e el a terméket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.