BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Landol az árfolyam

Nem teljesítenek túl jól az idén a légitársaságok a negatívra forduló befektetői hangulatban, jóllehet vagyonokat nyernek az olcsó üzemanyagon.

A nagy európai és amerikai légitársaságok árfolyama szinte kivétel nélkül esett az idén: a Delta Air Lines majnem 20 százalékkal került lejjebb, az American Air­lines, az IAG és a Lufthansa pedig 15 százalék feletti mínuszt hozott össze az év eleje óta. Pedig a piaci környezet most kifejezetten kedvez nekik. A csökkenő olajár legnagyobb nyertesei a légitársaságok, ami nem is csoda, hiszen a működési költségeikben az üzemanyagnak a legnagyobb a súlya. Miközben az olaj árfolyama 13 éves mélypontra esett, a légitársaságok profitja „robbant”. Az iparági nyereségek csúcsra járnak, a nagy európai és amerikai légitársaságok profitrátái régóta nem látott magasságba emelkedtek. Eközben az utasforgalom folyamatosan emelkedik, a terrortámadások csak átmeneti megingást hoztak a foglalásokban.

Az olajár jelentős kilengései ellen a légitársaságok szeretik lefedezni magukat. Most például meglehetősen alacsony olajár mellett be tudják biztosítani üzemanyag-szükségletüket a következő hónapokra.
Most, hogy kicsit jobban megy a cégeknek, újra elkezdhetnek költekezni: például osztalékot fizethetnek, vagy sajátrészvény-vásárlásokról dönthetnek. A Ryanair a negyedéves gyorsjelentését követően jelentette be, hogy újabb 800 millió eurónyi saját részvényt vásárol vissza, ami rekordnak számít a légitársaság történetében. De az amerikai légitársaságok is szívesen veszik saját részvényeiket.

Az amerikaiak csak tavaly több mint 10 milliárd dollárt költöttek sajátrészvény-vásárlásokra és osztalékfizetése, ez az összeg a vállalatok összesített piaci kapitalizációjának megközelítőleg 7 százalékát teszi ki. Egyben a duplája annak, amit 2014-ben fordítottak részvényesi készpénz-visszajuttatásra. Idén a várakozások szerint több légitársaság is emeli osztalékát, köztük a Delta, az American Airlines, az Alaska Air Group és a Southwest Airlines. Az American Airlinesnál 1,5 milliárd dolláros sajátrészvény-vásárlási program van folyamatban, ami a piaci kapitalizáció 12 százalékának felel meg. Ez pedig egyúttal a menedzsment optimizmusát jelzi az előttünk álló év üzleti kilátásaival kapcsolatban.

A sajátrészvény-vásárlások több szempontból is pozitív üzenetet küldenek a befektetőknek. Egyrészt azt jelzik, hogy a menedzsment nem tartja drágának a részvényeit, másrészt azt, hogy az adott pillanatban nem talál jobb befektetést a piacon. Technikailag támogatja az árfolyamot, hiszen pluszkeresletet jelent a részvényekre, másrészt a részvényszám csökkenésén keresztül növeli az egy részvényre jutó eredményt minden egyéb tényező változatlansága mellett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.