BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felelősségbiztosítás: lassan lépnek a cégek

A piac egészénél jóval gyorsabban nőtt tavaly az általános felelősségbiztosítási terület, ám a bővülés üteme jóval elmaradt az előzetes várakozásoktól.

Nem egészen nyolc százalékkal növekedett a hazai biztosítók általános felelősségbiztosításból származó díjbevétele 2015-ben, így 27,15 milliárd forintot ért el – derül ki a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adataiból. A növekedés – bár nagyjából a háromszorosa annak, amit a piac egésze produkált – feltehetően jelentősen elmarad a piacon érdekelt biztosítók várakozásaitól, hiszen a polgári törvénykönyv (Ptk.) 2014-es változása nyomán mindenki arra számított, hogy a vállalatok – illetve a vezetőik – a korábbinál jóval komolyabban veszik majd a biztosítási védelem kérdését.

A 2014-ben életbe lépett szabályok szerint ugyanis a gazdasági társaságok vezető tisztségviselői és felügyelőbizottsági tagjai, valamint vezető állású munkavállalói magánvagyonukkal felelnek azokért a károkért, amelyeket akár magának a társaságnak, akár harmadik személynek okoznak. Ennek nyomán pedig a jelenleginél jóval erősebb bővülésre lehetett számítani a felelősségbiztosításoknál.

Persze az új Ptk. megjelenése azért nem maradt teljesen nyom nélkül, hiszen a felelősségbiztosításokból 2013-ban még csak 22, 2011-ben pedig 19 milliárd forintos díjbevételük származott a szereplőknek. Ráadásul a terület súlya is fokozatosan emelkedik a teljes piacon belül: a 2011-es 2,36 százalékról a múlt év végére 3,1 százalékra növekedett.

Ennek ellenére a Mabisz adatai nem túlságosan biztatók a penetrációt illetően: 2014-ben valamivel több mint 110 ezer szerződést tartottak csak nyilván Magyarországon, miközben a tárgyévi kárráfordítások volumene megközelítette a 13 milliárd forintot, úgy, hogy több mint 7600 káreseményt regisztráltak a piaci szereplők.

A viszonylag alacsony szerződésszám mellett persze sok esetben az alulbiztosítottság is problémát jelent: erre jó példa a vörösiszap-katasztrófában érintett Mal Zrt., amely 10 millió forintra volt biztosítva, miközben az okozott kárt 35 milliárdra becsülték. A Generali Biztosító korábban közölt adatai szerint a Magyarországon működő kkv-k 70-80 százaléka rendelkezik valamilyen vagyonbiztosítással, ám az e mögötti motiváció az esetek nagy részében a banki hitel. A felelősségbiztosításoknál pedig különösen lemaradtak a hazai kkv-k: a magyar telephellyel rendelkező vállalatok alig kétharmada rendelkezik felelősségbiztosítással, pedig akár már 100-200 ezer forintos éves biztosítási díjért is elég magas összegre szóló vállalati felelősségbiztosítást lehet kötni.

A leggyakoribb típusok a vállalati felelősségbiztosításoknál

– Általános felelősségbiztosítás: harmadik személyeknek okozott kár. Itt alapvetően az ingatlan üzemeltetésével összefüggő károkat térítik a biztosítók

– Munkáltatói felelősségbiztosítás: munkáltatóként a munkavállalókat ért munkabalesetnél, a biztosítottal szemben érvényesített igényekre vonatkozik

– Szolgáltatói felelősségbiztosítás: ha a vállalat szolgáltatást nyújt, akkor a munka során a megrendelőnek okozott károkat téríti meg a biztosító

– Termékfelelősség-biztosítás: a biztosított által gyártott termékkel okozott károkra vonatkozik

– Szakmai felelősségbiztosítás: a biztosított szakmájára vonatkozó előírások megszegéséből eredő károk megtérítésére alkalmazzák

– Munkáltatói felelősségbiztosítás: munkáltatóként a munkavállalókat ért munkabalesetnél, a biztosítottal szemben érvényesített igényekre vonatkozik

– Szolgáltatói felelősségbiztosítás: ha a vállalat szolgáltatást nyújt, akkor a munka során a megrendelőnek okozott károkat téríti meg a biztosító

– Termékfelelősség-biztosítás: a biztosított által gyártott termékkel okozott károkra vonatkozik

– Szakmai felelősségbiztosítás: a biztosított szakmájára vonatkozó előírások megszegéséből eredő károk megtérítésére alkalmazzák -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.