A fejlett vezetéstámogatási rendszerek és az önvezető technológia gyors ütemben fejlődhetnek, és alkalmazásuk is egyre szélesebb körben terjedhet el. Ezt a folyamatot a balesetek megelőzésén és az új megoldások társadalmi hasznosságán túl az is gyorsíthatja, hogy hatalmas üzleti lehetőségről van szó.
A kutatások azt mutatják, hogy a balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza, a fő „veszélyforrás” kiiktatásával viszont jelentősen javulhat ez a statisztika. De lennének más pozitív hatásai is a fejlett vezetéstámogató rendszerek és az önvezető technológia terjedésének. Az automatizálásnak köszönhetően szinkronizálhatóvá válna a forgalom, csökkenne a várakozás és végső soron az utazási idő. Arról nem is beszélve, hogy így jelentősen csökkenhet az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás is. Ráadásul nőhet a produktivitás, hiszen az önvezető jármű tehermentesíti a sofőrt, aki a felszabaduló időt szabadon használhatja, adott esetben munkával is töltheti, valamint az idős embereket is segítené mobilitásuk, önállóságuk megőrzésében.
A Goldman Sachs előrejelzései szerint bár tavaly még csak 3 milliárd dolláros bevételt generáltak ezek a rendszerek, 2025-re 96 milliárd dollárosra, 2035-re pedig már 290 milliárd dollárosra nőhet a piacuk. Ennek a felfutásnak a legnagyobb nyertesei azok a startupok lehetnek a következő években, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a fejlett vezetéstámogató rendszerekhez és az önvezető technológiához. Ezekből pedig nagyon kevés van a piacon. A kereslet-kínálati egyensúlytalanság miatt könnyen kialakulhat extrém árazás a piacon, jó példa erre a Cruise Automation, amelyet 1,2 milliárd dollárért vásárolt meg nemrég a General Motors.
Persze a legtöbb embernek nincsen anyagi lehetősége arra, hogy közvetlenül startup cégekben szerezzen részesedést. Megoldás lehet viszont, hogy olyan tőzsdén jegyzett cégek részvényeibe fektet, amelyek valamilyen módon kapcsolódnak a fejlett vezetéstámogató rendszerekhez, illetve az önvezető technológiához.
Az autógyártók mellett ilyen vállalat tipikusan a Mobileye, amely 2014 nyarán ment tőzsdére, és azóta majdnem megduplázódott az árfolyama, így a piaci kapitalizációja már meghaladja a 10 milliárd dollárt. Fontos szereplő még az ultrahangos szenzorokat gyártó Nippon Ceramic és a csatlakozógyártó Iris Electronics is.
Az árazásukkal kapcsolatban elmondható, hogy a Mobileye kifejezetten drága, akárcsak a Nippon Ceramic a szektortársakhoz képest, viszont ennél a cégnél is dinamikus profitnövekedésre számítanak. Az Iris Electronics nem tekinthető drágának a szektoron belül, igaz, kiugró profitbővülést sem várnak a vállalattól a következő években.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.