Minden felelősséget magára vállalt, s mély bűnbánatot tanúsított John Stumpf, a bankszámlabotrányba keveredett amerikai Wells Fargo elnök-vezérigazgatója, akit kedden hallgatott meg a szenátus banki bizottsága. A The Wall Street Journal megszerezte Stumpf előre megírt beszédét, melyben leszögezi, hogy minden tőle telhetőt megtesz azért, hogy az öt éven át folytatott, az ügyfeleket megkárosító, ám a jutalékok és bónuszok révén szépen gyarapodó banki alkalmazottakkal közösen feledtesse a ballépést. Lemondani viszont nem hajlandó, mint ahogy – egyelőre – arról sincs szó, hogy a különféle praktikákkal saját kontójukra dolgozó alkalmazottakkal és főnökeikkel visszafizettetnének bármennyit is az etikátlan módon megszerzett jövedelmükből – mint ahogy azt demokrata szenátorok felvetették. Igaz, sokukkal már nem tudnák ezt megtenni, hiszen a 2011 és 2016 márciusa között, a lebukásig 5300 alkalmazottjuktól váltak meg, elsősorban gyengébb teljesítménymutatóik alapján. (A teljes létszám 265 ezer fő.) Ezzel viszont éppen arra ösztönözték a dolgozóikat, hogy a munkahelyük megőrzése és bónuszuk növelése érdekében tiltott útra tévedjenek, sorra nyissák a kamu bankszámlákat meglévő ügyfeleik nevére, azon forgalmat generáljanak, s bezsebeljék az ezek után járó pluszpénzeket.
Az elnök-vezérigazgató kommunikációjában egyébként pár nap alatt gyökeres változás történt, kezdetben még a tilosba tévedt munkatársait ostorozta, majd minden felelősséget magára vállalt. Stumpf értékelése szerint az ügyet a rekordnagyságú, 185 millió dolláros fogyasztóvédelmi bírsággal le is kellene zárni. A szenátusi meghallgatáson nemcsak ő, hanem a pénzügyminisztérium alá tartozó független felügyelet (OCC) illetékese, Thomas Curry is hamut szórt a fejére, mondván: előbb kellet volna felismerniük a visszaéléseket, és tenni ellenük. Szűk ellenőrzési kapacitásaikkal magyarázta, hogy ez nem történt meg. Kétmillió fantomszámla léte nem tűnt fel az OCC-nek, még akkor sem, ha egy banki ügyfélre a Wells Fargónál 6 bankszámla jutott átlagosan. Kétségtelen: az ügyben a fogyasztóvédelem lépett először, miután ügyfélpanaszok érkeztek hozzá a számlákhoz kapcsolódó költségek váratlan és indokolatlan megemelkedéséről. Sokan amiatt panaszkodtak, hogy hitelképességi besorolásuk romlott, „köszönhetően” a meghatalmazásuk nélkül nevükre írt kamu hitelkártyáknak. Ezzel közvetve kárt okoztak nekik, ennek számszerűsítése folyamatban van. Nem lehet szó nagy tételről, mivel a bank erre a célra csupán 5 millió dollárt tett félre. Lehet, hogy ez kevés lesz, az első csoportos keresetet ugyanis már beadták a megkárosított ügyfelek Utah államban – írja a CNN. Csalással, a magánszféra megsértésével, hanyag kezeléssel, szerződésszegéssel vádolják a bankot, kérik a tévesen felszámított díjak, az érzelmi megrázkódtatással járó károk és a jogi költségek megtérítését.
Warren Buffett hallgat
Nem kommentálta a Wells Fargo körüli fejleményeket Warren Buffett nagybefektető, aki holdingja, a Berkshire Hathaway révén 9,93 százalékos részvénypakettel rendelkezik a bankban. A botrány kipattanása óta az árfolyam 5,5 százalékot süllyedt, a bank piaci értéke 13,5 milliárd dollárral 232 milliárdra csökkent. Buffettet 1,3 milliárdos veszteség érte ezzel, ám az üzletembert ismerői szerint jobban aggasztja, hogy sokat romlott a bank megítélése. Megfigyelők szerint ha Buffett csökkenti is részesedését a bankban, azt feltűnés nélkül teszi majd meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.