BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Most jön csak a nagy árverseny a bankok között

Az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa meghatározta a minősített fogyasztóbarát lakáshitelek főbb jellemzőit, így nyitva áll az út a bankok előtt, hogy mihamarabb megjelenjenek e termékekkel. A minősített lakáshitelek átlátható hitelfeltételekkel, könnyen összehasonlítható árazással igényelhetők, elősegítve a tudatosabb kölcsönfelvételt. A minősítés elnyerésére 2017. június 1-jétől pályázhatnak a bankok, a fogyasztók tájékozódását pedig ez év őszétől jegybanki online összehasonlító weboldal is támogatja. Mindez élénkítheti a bankok közötti versenyt, ösztönözheti a hitelkiváltásokat és erősítheti a fogyasztói bizalmat is.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi stabilitási és fogyasztóvédelmi szempontból is fontosnak tartja, hogy a lakáshitelek piacán élénk verseny alakuljon ki. A jelen helyzetet vizsgálva a nemzetközi összehasonlításban is magas átlagos kamatfelárak, s a hitelkiváltások alacsony aránya alapján az MNB megítélése szerint indokolt versenyélénkítő eszközök alkalmazása – közölte az MNB.

A banki árversenyt élénkítheti és ezáltal a hitelek árazását is kedvezőbbé teheti a standardizált, fogyasztóbarát jellemzőkkel bíró lakáshitel-termékek kialakítása és minél szélesebb körben való elterjesztése. A kamatok csökkenése irányába hat az is, hogy a minősített fogyasztóbarát termékként csak olyan hitel kínálható, melynek kamatfelár maximuma még az úgynevezett „fair bank” törvényben meghatározott 4,5 százalékos kamatfelárnál is legalább 100 bázisponttal (1 százalékponttal) kedvezőbb. Ennek érdekében döntött az MNB 2017 tavaszán az általa minősített fogyasztóbarát lakáshitelek bevezetésének ösztönzéséről Magyarországon. A hitelintézetek az MNB által támasztott elvárásoknak megfelelő, a minősítésen átesett lakáscélú hiteleket a minősítéssel ellátva forgalmazhatják.

A jegybank a javaslat újszerűségére és széleskörű hatásaira tekintettel az elmúlt két hónapban intenzív egyeztetéseket folytatott a piaci szereplőkkel és a fogyasztók képviselőivel a minősítés részleteinek véglegesítése érdekében.

Az egyeztetések eredményeképp a minősítés koncepcióját és a hozzá kapcsolódó pályázati kiírást az MNB Pénzügyi Stabilitási Tanácsa úgy alakította ki, hogy a fogyasztói igényeket minél inkább kielégítő, a piaci versenyt erősítő és a hitelkiváltásokat ösztönző termékek forgalmazása indulhasson meg.

A minősített termékekkel szemben támasztott főbb kritériumok:

  • Kizárólag egyenlő havi törlesztőrészletek állapíthatók meg (annuitásos törlesztés);
  • A fizetendő kamatot 3, 5, 10 évre vagy a futamidő végéig rögzíteni kell;
  • A hitelbírálati határidő az értékbecslés rendelkezésre állásától számított maximum 15 munkanap;
  • A folyósítási határidő a folyósítási feltételek teljesítésétől számított 2 munkanap;
  • A hitelező által választott referenciaértékhez viszonyított kamatfelár nem haladhatja meg a 3,5 százalékpontot (350 bázispontot), amely – a megváltozott hitelkockázatokat is figyelembe véve – a forintosított hitelekre meghatározott maximális kamatfelárnál 1 százalékponttal (100 bázisponttal) alacsonyabb értéket jelent;
  • A folyósításig felmerülő és az előtörlesztéshez kapcsolódó díjak maximáltak:
  • Folyósítási díj: maximum a hitelösszeg 0,75%-a, de legfeljebb 150 ezer Ft;
  • Az előtörlesztési díj nem haladhatja meg az előtörlesztett összeg 1%-át, lakástakarék-pénztári betétből pedig a szerződés szerint elérhető megtakarítás és a hozzá kapcsolódó állami támogatás mértékéig az előtörlesztés díjmentes.
  • A részletes pályázati feltételek alapján a hitelintézetek 2017. június 1-jétől kérhetik termékeik minősítését. A pályázatok elbírálását követően így akár ez év nyarától elindulhat a minősített fogyasztóbarát lakáshitelek forgalmazása. A termékek összehasonlíthatóságát a jegybank által 2017 őszétől üzemeltetendő online összehasonlító weboldal is támogatni fogja.
  • A részletes termékismertetőt itt elolvashatja.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.