A légitársaságok piacán a gazdaság bővülésével párhuzamosan növekszik az utasszám Európában, és ennek hatására még a bajban lévő légitársaságok árfolyama is szárnyal idén. A szektor átalakulásához nem túl sikeresen alkalmazkodó Air France KLM árfolyama is 150 százalékkal emelkedett az év eleje óta. Igaz, sokáig alacsonyan volt a kurzus, a jelenlegi szint közelében 2011. év elején járt legutóbb az árfolyam.
A Lufhansa jobban alkalmazkodott a fapados légitársaságok térhódítása utáni kihívásokhoz, az alacsonyabb jegyárakkal operáló Eurowings is a portfóliója része. A német légitársaság emellett szemet vetett a csődközeli Air Berlinre, amelyet szintén fapadosként vinne tovább. Utóbbi a kilencvenes években még azzal a céllal jött létre, hogy a Lufthansa konkurense legyen, most pedig 40 gépet ad bérbe a Lufhansának, melynek árfolyama 70 százalékkal emelkedett idén. Az UBS hétfőn vételről semlegesre rontotta a Lufthansára megfogalmazott ajánlását, miközben a célárfolyamot 75 centtel 20,75 euróra emelte. „A hír elsőre nem hangzik jól, pedig arról van szó, hogy a Lufthansa meglehetősen gyorsan teljesítette a korábbi elvárásokat. Az UBS májusban emelte 20 euróra a célárat, ez hamar teljesült, ezért változtatott az elemzőház” – mondta a Világgazdaságnak Kovács Bálint, az Equilor elemzője. A Lufhansa árfolyama július elején törte át a 20 eurós szintet, a tegnap délutáni 20,6 eurós árfolyam környékén 2007 októberében járt legutóbb a papír. A Reuters elemzői konszenzusának célárátlaga a tegnap délutáni árfolyamnál 15 százalékkal alacsonyabb, 17,5 euró, az ajánlás tartás. A nagy ralit bemutató Air France KLM esetében a célár 17 százalékkal alacsonyabb a tegnapi 12,74 eurónál.
Az elemző szerint nagy hatással lesznek a légitársaságok piacára a Brexittel kapcsolatos fejlemények. Az Egyesült Királyság teljes elszakadása esetén az Európai Unióból repülő cégeknek új megállapodásokat kell kötniük. „A szolgáltatásokat valószínűleg csak emelt áron vehetik majd igénybe. Ez hosszú távon jelentős bizonytalansági faktor. A fapados cégek közül a Ryanair és az EasyJet érintett leginkább a Brexit hatásaiban. A legtöbb utasuk az Egyesült Királyságból vagy oda utazik. A Wizz Airnek is a Varsó–London-járata a legjelentősebb, de több EU-n belüli utasa van” – mutatott rá Kovács Bálint.
A előzetes forgalmi adatok szerint jó negyedévük volt a légitársaságoknak, köztük a Wizz Airnek is, a gyorsjelentésekben azonban az éves prognózisok, illetve a menedzsmentek kommentárjai lehetnek igazán érdekesek – mondta lapunknak Cinkotai Norbert, a KBC Equitas elemzője.
Tunkli Dániel, a Concorde elemzője is jó számokat vár a Wizz Airtől. „Az árfolyam idei 40 százalékos ralija azt jelenti, hogy a kurzus kicsit előreszaladt, a befektetők megelőlegezték a várható pozitív híreket. Bár erős a papír, de a korrekció sem kizárt mostanában.”
A Wizz Air célára a Reuters elemzői szerint 2495 angol penny, ami két százalékkal marad el a tegnapi árfolyamtól. Az elemzői medián ajánlás vétel. A Ryanairben 3 százalékos felértékelődési potenciál lehet a tegnapi kurzushoz képest, az EasyJet piaci értékelése 12 százalékkal szaladt túl a konszenzusos céláron.
Az olajár esése költségoldalon szintén pozitív a légitársaságoknak, de nem a teljes üzemanyagköltség tekintetében. A kerozinköltségek 60-70 százalékát egy évre előre lefedezik, az olajár év közbeni változása csak a maradékra gyakorol hatást. Megfigyelhető még a piacon, hogy míg a személyszállítás szinte szárnyal, addig a cargoüzletág leszállóágba került.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.