A közepes fejlettségű országok hosszú távú gazdaság- és társadalompolitikai célja a fejlett országok jövedelmi szintjének elérése. Az euró bevezetésének kérdését is ezen végső cél függvényében érdemes megvizsgálni – írja Nagy Márton, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke és Virág Barnabás, a jegybank ügyvezető igazgatója közös szakmai tanulmányában. Az euróövezethez már csatlakozott országok tapasztalatai azt mutatják, hogy a maastrichti kritériumok teljesítése és az euró bevezetése önmagában nem jelent garanciát a konvergenciára.
A nem megfelelő felkészültség mellett csatlakozó országokban a közös fizetőeszköz használata hozzájárult néhány komoly sérülékenységi probléma felépüléséhez, ami több esetben tartós divergenciához vezetett. A maastrichti kritériumok nem érték el céljukat – állapítják meg tanulmányuk összefoglalójában. Hazánk eurócsatlakozásának időzítését is egy új, a globális pénzügyi válság tapasztalataira is építő kritériumrendszeren keresztül szükséges megítélni.
A monetáris unióba való belépés mellett szóló, nem gazdasági jellegű szempontok nem változtak az Európai Unióhoz való csatlakozás óta. Ilyenek a szoros kereskedelmi, pénzügyi és kulturális kapcsolatok. A gazdasági érveket tekintve azonban komplexebbé vált a kép, amiben szerepet játszanak a válság és az azt követő válságkezelés tapasztalatai is.
Manapság általános vélemény, hogy az euróbevezetés költség-haszon mérlege megváltozott. Az IMF közgazdászai által készített 2015-ös tanulmány álláspontja szerint a kelet-közép-európai régió országai számára az euró bevezetéséből – például a hozamkonvergenciából, az országkockázati felár csökkenéséből – fakadó egyes hasznok lecsökkentek, miközben a külkereskedelemre és a növekedésre gyakorolt pozitív hatás a korábban feltételezettnél alacsonyabb – csupán 0–3 százalék közötti – lehet. A tapasztalat azt mutatja, hogy az üzleti ciklusok endogén harmonizációja nem következett be, sőt inkább divergenciára utaló jeleket lehet megfigyelni. A csatlakozás költségeiként a válság előtt azonosított kihívások többnyire materializálódtak (pl. hitelbuborékok alakultak ki). Az IMF véleménye szerint a magas euróizációjú országok (pl. Horvátország, Románia) számára továbbra is előnyös lehet a csatlakozás, míg a többi régiós ország részéről racionális magatartás lehet a kivárás.
A konvergenciatapasztalatokat figyelembe véve az optimális belépési időpont és feltételek meghatározása kulcsfontosságú szempont. Olyan új kritériumok megfogalmazása szükséges, amelyek teljesítésével a csatlakozás előtt álló ország fejlődési pályája az eurózónán belül is töretlen maradhat. Az eddig csatlakozott országok tapasztalatai szerint kiemelt figyelmet érdemes fordítani a pénzügyi ciklus túllendüléséből fakadó kockázatok minimalizálására. Ezt három feltétel teljesítése segítheti: a megfelelő reálgazdasági konvergencia elérése mérsékelheti a gazdasági felzárkózásból adódó potenciális inflációs többletet, megakadályozva a reálkamatok túlzott csökkenését. A pénzügyi mélyülés megfelelő szintje mérsékli a jövőbeni hirtelen hitelbuborékok kialakulásának kockázatát. Végezetül hatékony szabályozói eszköztárral a felmerülő rendszerszintű kockázatok kezelhetők.
A versenyképesség megőrzése és javítása kulcsfontosságú a gazdasági felzárkózásban. Az eurózóna-belépést tehát érdemes akkorra időzíteni, amikor a gazdaságot egyébként is erős versenyképességi pozíció jellemzi, miközben hatékonyan működnek a jövőbeli versenyképességet alakító csatornák. Ez utóbbiban kiemelt szerepe van a munka- és árupiacok helyzetének. Önálló monetáris politika hiányában recessziós környezetben felértékelődik a költségvetési mozgástér szerepe. Az anticiklikus költségvetési politika viteléhez elegendő mozgástér a maastrichti fiskális kritériumoknál is erősebb feltételek mellett biztosítható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.