BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevesebbet bukhatunk kártyánkkal

A PSD II. szabályozás bevezetéséhez kapcsolódva változnak a hazai pénzforgalmi szabályok is. Ennek egyik legérdekesebb pontja az, hogy a korábbi összeg harmadára, 45 ezer forintról 15 ezer forintra csökken az az összeg, ameddig az ügyfélnek kell állnia a károkat abban az esetben, ha ellopták a bankkártyáját.

Még ezt az összeget sem kell ugyanakkor megfizetnie, ha a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz ellopását, jogosulatlan használatát a visszaélés bekövetkezte előtt nem észlelhette, vagy a kár bekövetkeztéért a bank/szolgáltató tehető felelőssé, illetve ha az adott szolgáltató nem ír elő erős ügyfél-hitelesítést a kártyás fizetésekre. (Ha a kártyaelfogadó cég vagy bank nem támogatja ezt a megoldást, akkor a kárt ők viselik.)

Forrás: Shutterstock

Ugyanakkor továbbra is érvényben marad az a szabály, mely szerint a bank mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a jóvá nem hagyott fizetési művelettel összefüggésben keletkezett kárt a fizető fél csalárd módon eljárva, vagy a kárt a kártyahasználati szabályok szándékos vagy súlyosan gondatlan megszegésével okozta – pl. a PIN-kódot felírta a bankkártyára.

A visszaélésekből eredő károk döntő részét eddig is a kártyakibocsátók, illetve az elfogadók állták: az MNB statisztikái szerint az elmúlt év első hat hónapjában a kártyakibocsátó bankok 241,8 millió forintnyi kárt viseltek, az elfogadókra terhelt kár pedig 143,3 millió forint volt, amihez képest alacsony a kártyabirtokosokra terhelt 55,7 millió forintos kárérték – a károk alig több, mint 12 százalékát fizették ők. (S ebben benne vannak a tudatos visszaélések is.) Ugyanakkor míg a kibocsátói károk 16, az elfogadói károk 20 százalékkal mérséklődtek egy év alatt, addig a kártyabirtokosokra terhelt összeg 29,2 százalékkal nőtt.

A szabályozás továbbra is engedi, hogy a szolgáltató a kártyatiltásért díjat kérjen, de a bankkártya pótlásáért a jövőben legfeljebb az eszköz pótlásával összefüggő, tényleges és közvetlenül felmerülő költséget számíthatja fel. Ugyancsak szabályozza a pénzforgalmi törvény módosítása azt, hogy a jövőben minden olyan esetben a bank felelőssége a károk megtérítése, amikor a bankkártyát vagy az ahhoz kapcsolódó bármilyen személyes hitelesítési adatot (PIN-kód) az ügyfélnek nem a fiókban adják át, hanem például postán küldik meg.

Az Enpenzem.hu arra is felhívja a figyelmet, hogy változnak a zárolási szabályok is: a hotelek a jövőben is zárolhatják például az ügyfelek által várhatóan fizetendő összeget, ám ehhez csak abban az esetben nyúlhat a szolgáltató, ha az ügyfél jóváhagyta a pontosan fizetendő összeget. A törvény azt is előírja, hogy a tényleges fizetést követően a zárolást haladéktalanul fel kell oldani.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.