Az államháztartás – önkormányzatok nélkül számításba vett – központi alrendszerének hiányán belül a központi költségvetés deficitje 599,5 milliárd forint volt, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 52,8 milliárd forintos, az elkülönített állami pénzalapok pedig 20,1 milliárd forintos többletet értek el – erősítette meg az előzetes adatokat szerdán kiadott részletes jelentésében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
A tavalyi év azonos időszakában 180,4 milliárd forint többlettel zárt az államháztartás központi alrendszere. Az idei kéthavi deficit az 1360,7 milliárd forintos egész évi előirányzat 38,7 százalékának felel meg.
A két év közötti jelentős eltérést az NGM azzal indokolta, hogy idén februárban folytatódott az uniós támogatások megelőlegezése, illetve fellendült a Modern városok program projektjeinek kifizetése.
Az idei uniós kifizetések az éves előirányzat 20,3 százalékát, 492,0 milliárd forintot tettek ki, a múlt év első két hónapjának 153,3 milliárd forintjával szemben, ami önmagában 338,7 milliárd forinttal növelte az idei kiadásokat. Január-februárban 74,9 milliárd forintot tett ki a Modern városok programban megvalósuló fejlesztések költségvetési támogatása – derül ki a jelentésből..
A központi alrendszer bevételei az előző év azonos időszakához képest 30,2 milliárd forinttal nőttek és február végéig 2805,4 milliárd forintot tettek ki. Mint az NGM jelentése kiemeli, ezen belül növekedtek a személyi jövedelemadóból, valamint a biztosítottak által fizetett nyugdíj, egészségbiztosítási és munkaerőpiaci járulékokból származó bevételek.
A személyi jövedelemadó államháztartási szintű bevétele az év első két hónapjában 388,8 milliárd forint volt, ami 57,6 milliárd forinttal több az egy évvel korábbinál. A szociális hozzájárulási adóból és járulékból befolyt társadalombiztosítási bevételek 41,2 milliárd forinttal, 814,1 milliárd forintra emelkedtek annak ellenére, hogy 2,5 százalékponttal, 19,5 százalékra csökkent a járulékkulcs.
Az általános forgalmi adóból származó 413,5 milliárd forint bevétel 123,3 milliárd forinttal maradt el az egy évvel korábbitól. A bevételek 98,2 milliárd forinttal emelkedtek ugyan, de a visszautalások 221,5 milliárddal meghaladták a tavalyiakat miután idén januártól a jó adózók kiutalási határideje 45 napról 30 napra csökkent és idén februárban mind a 75 napos, mind a 45 napos, valamint a 30 napos kiutalási határidő egybeesett – magyarázta az NGM jelentése.
A jövedéki adóból származó 150,9 milliárd forint kéthavi bevétele 14,1 milliárd forinttal több az egy évvel korábbinál, főképp a dohánytermékek jövedéki adójának 19,8 milliárd forintos emelkedése miatt.
Január-februárban a kiadások 737,2 milliárd forinttal, 3332,0 forintra emelkedtek.
A lakásépítési támogatásokra fordított kiadások az év első két hónapjában 23,5 milliárd forintot tettek ki, ami nagyságrendjében megegyezik az előző év azonos időszakával.
A Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Alap a családi támogatásokra, a korhatár alatti ellátásokra, a jövedelempótló és jövedelemkiegészítő szociális támogatásokra, valamint a különféle jogcímen adott térítésekre 109,9 milliárd forintot fizetett ki, alig 2 milliárddal kevesebbet a tavalyinál.
A múlt év első két hónapjával összevetve a kamatbevételek 11,4 milliárd forinttal nőttek, a kiadások 31,3 milliárddal csökkentek, így a kamategyenleg 42,5 milliárddal javult, amit a fizetések éven belüli eltérő lefutásával magyarázott az NGM.
A központi költségvetés adóssága az év első két hónapjában 579,5 milliárd forinttal, 27 325,7 milliárd forintra emelkedett.
A nettó forintkötvény kibocsátás és hitelfelvétel 732,2 milliárd forinttal növelte az adósságot, ami a költségvetés éves hiányát és részben a lejáró devizaadósságot finanszírozza. Csökkentette az adósságot 87,6 milliárd forintnak megfelelő összegű devizaadósság törlesztése, de a forintban számított nyilvántartási értékét 76,2 milliárd forinttal növelte a forint árfolyamának gyengülése az elmúlt év végéhez képest.
Az adósság növekedést jelentősen lefékezte az egyéb kötelezettségek állományának 141,3 milliárd forintos csökkenése, ami az euró felértékelődése következtében az úgynevezett mark-to-market betéteken keletkezett. (A deviza-államadósság kockázatainak csökkentése érdekében az ÁKK Zrt. swap műveleteket köt, az ilyen ügyletek után az ÁKK-nál elhelyezett fedezeti összegek, az úgynevezett mark-to-market betétek az adósságállomány részét képezik és az egyéb kötelezettségek soron jelennek meg.)
A kormány idei évre továbbra is 4 százalék feletti gazdasági növekedéssel és az uniós módszertan szerinti 2,4 százalékos hiánycél teljesítésével számol – hangsúlyozza az NGM jelentése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.