A Wizz Air éves alapon a tizedével növekvő, míg a Ryanair az ötödével csökkenő adózott eredményről számolhat be jövő heti gyorsjelentésében az elemzői várakozások szerint. A hazai hátterű fapados cég szerdán piacnyitás előtt, míg az ír légi cég hétfőn teszi közzé a június 30-án zárult három hónapos időszak eredményszámait, ez mindkét cégnél a 2019-es pénzügyi év első negyedének számít. A piaci konszenzus szerint a Wizz Air 563 millió eurós bevétel mellett 63,9 millió eurós nettó profitot érhetett el, az EBITDAR-ról – azaz a légügyi szektorban nagyon figyelt kamat, adó, értékcsökkenés, amortizáció és szerkezetátalakítás vagy bérleti díjak előtti eredményvárakozásról – viszont nem készült konszenzus. A Ryanairnél 2,35 milliárd euróra növekvő bevétel mellett 532 millió eurós EBITDAR-ra és 318 millió eurós adózott eredményre számítanak a szakértők.
A fapadosok taktikája az előremenekülés, mert a kerozin drágulása miatt megemelkedő költségeket nem tudják teljes egészében áthárítani az utasokra
– mondta a Világgazdaságnak Nagy András, az Erste elemzője.
„A fapadosok utazóközönsége rendkívül árérzékeny, így a cégek a csökkenő árrés melletti masszív utasszámnöveléssel tudják emelni profitjukat. Az alacsony kamatok miatt olcsó finanszírozás mellett tudták bővíteni flottájukat a légitársaságok” – tette hozzá. Az elmúlt negyedévben a Wizz Air 20, míg a Ryanair 7 százalékkal tudta növelni utasainak számát.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok leginkább a prémiumutasokra hárítják át az üzemanyagok miatti pluszköltségeket. „Ezzel az eszközzel csak a hagyományos légitársaságok élhetnek, hiszen a fapadosoknál nincs első vagy üzleti osztály. Ráadásul a klasszikus légi cégeknél nagy előny, hogy a prémiumosztályok utasai nem árérzékenyek, a jóval drágább jegyeket is megveszik. A fapadosok a kiegészítő szolgáltatások árainak emeléséből tehetnek szert nagyobb bevételre, de ebben is lassul a bővülési ütem. Három éve még 37, 2016-ban 41,7, tavaly pedig 41,9 százalékkal nőttek az ilyen jellegű bevételek” – tette hozzá az elemző.
A szakértő szerint a Ryanair már túl nagy méretű cég, így nem tud sok új célpontot felvenni a menetrendjébe. A Wizz Air ezzel szemben dinamikusan növeli célállomásainak számát, ezzel is ellensúlyozva a növekvő költségeket.
A szektor kilátásai egyébként árbevételi oldalon jók. Európában alacsony a munkanélküliség, és folyamatosan nő a fogyasztás, ami jó a turizmusnak. „Az olajár emelkedése miatt a hagyományos légi cég, a Lutfhansa árfolyama már olyan mértékben csökkent, hogy a mostani, 21 euró körüli árfolyamon már nagyon olcsónak számít. A Lufthansa is igyekszik kivenni a részét az Eurowingsszel a fapados cégek növekedéséből. Európában a repülős utak döntő többsége három óránál rövidebb, ezen a távon pedig egyre többen választják az olcsóbb utazási lehetőségeket” – fűzte hozzá Nagy András.
A teljes cikk a pénteki Világgazdaságban olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.