BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az autópiac megtorpanása mellett is népszerű a lízing

Az őszi hónapokban Európa-szerte és Magyarországon is megtorpant az autópiac. Negatív fordulatról nincs szó, a lendületvesztés az új nemzetközi fogyasztásmérési tanúsítvány (WLTP) bevezetésével magyarázható, a következő időszakban valószínűleg behozza a lemaradást a piac – közölte a Magyar Lízingszövetség. Stagnálás mutatkozik az összességében egyre népszerűbb lízingkonstrukcióknál, itt az éves növekedés még mindig kiemelkedő. 

Az elmúlt években, hónapokban rendre két számjegyű növekedést mutató magyarországi újautópiac az őszi hónapokban megtorpant. A szeptembertől november végéig tartó három hónapos periódusban 4 százalékkal 31 184 darabra csökkentek az eladások a Datahouse adatai szerint, miközben az év első nyolc hónapjában még összesítve 31 százalékkal közel 100 ezerre nőtt az újonnan eladott személyautók száma.

Az autópiaci megtorpanás azonban nem a kereslet drasztikus visszaesésével, hanem az új úgynevezett WLTP fogyasztásmérési tanúsítvány bevezetésével magyarázható.

A WLTP-bizonyítvány nélkül ugyanis nem kerülhet forgalomba új autó, sok modell pedig még nem rendelkezik vele – közölte a Magyar Lízingszövetség. A magyar piac mellett az teljes uniós piac is veszített a korábbi lendületéből. Szeptemberben és októberben az uniós országokban 23, illetve 11 százalékkal kevesebb új autó kel el, mint egy évvel korábban. Ehhez képest az év első nyolc hónapjában még 6 százalék feletti volt a növekedés.

Behozza a lemaradást a piac

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára elmondta, hogy a gyártók folyamatosan szerzik be a különböző modellekre a WLTP-bizonyítványokat, de lemaradásban vannak.

Sok autónál csak ez volt a gátja annak, hogy az új tulajdonos átvegye azt. Amint megérkeznek az adott modellekhez a tanúsítványok, a megrendelt autók forgalomba állnak és a piac vélhetőleg behozza az őszi hónapokban látott lemaradást

– tette hozzá a szakember. Az autópiaci megtorpanás ugyan érinti a lízingpiacot is, a lízingfinanszírozással megvásárolt az újautó-átadások számának csökkenése miatt átmenetileg mérséklődött az egyébként kimagasló növekedés.

Fotó: AFP

Tóth Zoltán a piaci trendeket bemutatva kiemelte, a magyar piacon 10 új autóból 4 kerül lízingkonstrukció segítségével az új tulajdonosokhoz. Tavaly és az idén már a vállalkozások mellett a magánszemélyek körében is egyre népszerűbb a lízing.

Az újautó-vásárlásokat az év első kilenc hónapjában 180 milliárd forinttal finanszírozták a lízingcégek, amit még további 58 milliárd flottafinanszírozás egészít ki.

Ezen belül a magánszemélyek 43 milliárd forintért vettek igénybe lízingfinanszírozást, ami 53 százalékos emelkedésnek felel meg éves szinten.

Teret nyer a fix kamatozás

A főtitkár elmondta, hogy a teljes lízingpiacon egyre népszerűbbek a fix kamatozású konstrukciók. “ A magánszemélyek és a cégek számára a változó kamatozású konstrukciók rizikósak lehetnek, az esetleges jövőbeni piaci kamatemelkedés ugyanis a havilízingdíjak emelkedését eredményezheti. A teljes futamidőre fixált kamatozású konstrukciók ezzel szemben kiszámíthatóak, a havi lízingdíj nem változik” – emelte ki Tóth.

A Magyar Lízingszövetség arra számít, hogy a következő 1-2 évben továbbra is emelkedőn marad a járműfinanszírozási piac, igaz, az múlt évben és az idén elért jelentős növekedési ütem lassulhat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.