Csaknem 8 százalékot esett az Apple árfolyama a csütörtöki nyitás előtti kereskedésben azután, hogy a cég csökkentette negyedéves bevételi várakozásait a szerényebb iPhone-eladások miatt. Az Apple beszállítói-gyártói láncolatát alkotó cégek kurzusa is gyengült. Nem is keveset: az Apple európai beszállítói közül a szenzorgyártó AMS 21, a csipgyártók közül a Dialog Semiconductor 10, az Infineon 4,9 százalékot zuhant a hírre.
A vállalat életében szokatlan lépést Tim Cook vezérigazgató egyrészt a kínai kereslet visszaesésével, másrészt azzal magyarázta, hogy a vártnál kevesebben cserélték le régi iPhone-jukat a szeptemberben bemutatott új modellek valamelyikére.
A tisztánlátást nem segíti, hogy az Apple novemberben jelezte: a spekulációk és a váratlan árfolyammozgások megelőzése érdekében ezentúl nem közlik az iPhone-eladási adatokat. Ebből és a beszállítóknak leadott rendelések csökkentéséből az elemzők akkor rögtön az szűrték le, hogy baj van.
Ez most beigazolódott, hiszen az ünnepi időszakot is magába foglaló, december 29-ével zárult negyedévre előzetesen 89–93 milliárd dollár közötti forgalmat prognosztizáltak, míg a Refinitiv elemző konszenzusa 91,5 milliárdot valószínűsített.
Ehhez képes hatalmas csalódást jelentett a most 84 milliárdra korrigált forgalmi adat.
Tim Cook novemberben jelezte, hogy a feltörekvő piacokon, különösen Brazíliában, Oroszországban és Indiában lehetnek kisebb értékesítési gondjaik, de Kínát kihagyta ebből a körből. A vámháború következtében az amerikai-kínai kapcsolatok látványos romlása, az Apple-termékek kibontakozó fogyasztói bojkottja, a Huawei-termékek amerikai kitiltása és a kritikus ezer dollár fölé nőtt készülékár köszönt vissza a gyengébb kínai értékesítési adatokban. Konkrétumokat az Apple január végén esedékes negyedéves jelentéséből tudhatunk meg.
A Tesla árfolyama szerdán 6,8 százalékot zuhant, amit további 2 százalékos csökkenés követett a csütörtöki nyitás előtti kereskedésben. Az elektromosautó-gyártót egyrészt a Model 3 piaci várakozásoktól elmaradt értékesítései, másrészt a bejelentett, egységesen 2 ezer dolláros árcsökkentés miatt büntette a piac.
A Tesla az évzáró negyedévben összesen 86 555 autót gyártott, a megelőző három hónap termelésénél 8 százalékkal többet. Ezen belül a meghatározó bevételforrássá előlépett Model 3-asból 61 391 darab gördült le a kaliforniai Fremontban lévő Tesla-gyár futószalagjairól, ez 15,3 százalékos negyedéves bővülés. Az értékesítésnél szűk 1750 darabos eltérés mutatkozik, ennyivel adtak el kevesebb Model 3-ast a FactSet 64 900 darabos elemzői konszenzusánál.
Ez volt a kisebbik baj, az árleszállítást viszont sokkhatásként élték meg a befektetők, mivel komoly hatással lehet a harmadik negyedévben végre nyereségessé vált Tesla profitjára. A Reuters számításai szerint
az autógyártó tavalyi harmadik negyedéves, adózás előtti profitjában egy-egy leszállított gépkocsi 3200 dolláros értéket képviselt, s ha ebből levonjuk a most bejelentett 2 ezres tételt, akkor a nyereség több mint felének nyoma vész.
A napi csaknem ezerdarabosra felfuttatott gyártás februártól már lehetővé teszi a Model 3-as kínai és európai exportjának megkezdését. Az új piacokon való megjelenés új vevőket is hoz, bár többen hajlamosak az amerikai autópiac zsugorodásával, a versenytársak térnyerésével kapcsolatba hozni az árcsökkentést.
A járművenkénti teljes, 7500 dolláros adókedvezmény bármelyik elektromosautó-gyártó első 200 ezer eladott gépkocsijára igénybe vehető, utána félévenként feleződik az összeg, mígnem 2020-ra kifut a támogatás. A Teslákra most 3750 dollár szövetségi kedvezmény jár, ehhez csapják hozzá a cég 2 ezer dolláros vállalását.
Elemzői becslés szerint az árcsökkentés a 2019-es üzleti évben 700 millió dollár bevételkiesést okozhat a cégnek.
Ez 19,5 ezer alapfelszereltségű Tesla 3 árával egyenértékű, miközben a vállalat a tervei szerint jövőre már több mint 450 ezer járművet gyárt majd Fremontban. Elemzői vélemények szerint ez a 2 ezer dollár 3 százalékos átlagos diszkontnak felel meg, ennyit pedig elvisel a Tesla.
Egy évtizede nem látott mozgások zajlottak a jen piacán, miután az Apple közzétette profitfigyelmeztetését. Az úgynevezett flash crash mögött az algoritmikus kereskedés és a japán kisbefektetők állhattak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.