A gazdasági növekedés és a biztosítási aktivitás között szoros kapcsolat van, ám gondot jelent, hogy a biztosítási szolgáltatások nem követik megfelelően az ügyfelek igényeinek változását – mondta el Gion Gábor, a Pénzügyminisztérium pénzügyekért felelős államtitkára a Portfolio biztosítási konferenciáján.
A biztosítási szektor éves díjbevétel növekedése tavaly meghaladta a GDP-bővülés mértékét, ám a díjbevétel GDP-hez viszonyított aránya elmarad a nyugat-európai szinttől, ami azt mutatja, hogy a vállalkozások és a lakosság nem vesz igénybe elegendő biztosítási terméket.
Az államtitkár szerint az egyik fő terület az előrelépésben az egészségbiztosítás lehet, amelynek keresettségét most nehezíti, hogy a viszonylag kevés biztosított miatt a szolgáltatások díjai ma még magasak.
Amiben a Pénzügyminisztérium segíteni tud, az a pénzügyi tudatosság fejlesztése – mondta Gion Gábor. A másik oldalon a minisztérium az öngondoskodás támogatásában lát feladatokat. Ennek kapcsán az államtitkár nem osztja a biztosítók félelmét abban a tekintetben, hogy az új öngondoskodási államkötvény veszélyt jelentene a nyugdíjbiztosításokra – versengő terméket akarnak létrehozni – jelezte az államtitkár. A fogadókészség jelentős:
Gion Gábor szerint tavaly az szja-bevallások közül 710 ezer ember vett igénybe a nyugdíjbiztosítás után adókedvezményt 28 milliárd forint értékben. A visszaigénylők száma több, mint százezerrel növekedett 2017-hez viszonyítva – emlékeztetett az államtitkár.
Gion Gábor szerint szükség van a biztosítói és pénztári garanciarendszerre. Azon dolgozunk, hogy a feltöltés hosszú időtávú legyen, hogy a szektor képviselőinek ne jelentsen rendkívüli anyagi terhet. Európai szinten e tekintetben a magyar piac lemaradásban van az uniós piacoktól – hangzott el a konferencián.
A másik fontos út a digitalizáció. Ezzel kapcsolatban Gion Gábor ígéretet tett, hogy minden az elektronikus ügyintézés előtt álló akadály lebontásában partnerei lesznek a biztosítási piacnak.
Szebelédi Ferenc, a Magyar Nemzeti Bank főosztályvezetője szerint az elmúlt évben az öngondoskodási termékek esetében a szerződésszámok növekedése nem követte le a gazdasági bővülés mértékét, ráadásul miután a hozameredmények gyengék voltak
A biztosítói piac – fióktelepek nélkül mért – díjbevétele tavaly 1081 milliárd forint volt, a növekmény 86 milliárd forint, ami 7 százalékos növekedést jelent – ez több, mint kétszerese annak, amit a biztosítók előzetesen , üzleti terveikben vártak 2018-tól – a céges tervek 3,3 százalékos várakozást mutattak az év elején.
A piac koncentrálódik, a top 5 biztosító részesedése ugyan csökkent, ám a kisbiztosítók teret vesztettek. Az MNB nem tekinti komoly bajnak a piaci szereplők csökkenését – kevés biztosítóval is lehet komoly verseny, de a mai helyzet még messze van a kívánatostól – mondta a főosztályvezető.
Az életbiztosítási területen a piacon a teljes költség mutatóban (TKM) kismértékű emelkedést érzékelt a jegybank – a szektorszintű átlagos TKM 3,26 százalékról 3,46 százalékra emelkedett – Szebelédi Ferenc jelezte: a jegybank vizsgálni fogja az emelkedés mikéntjét.
A nem élet területen a biztosítási termékek profittartalma növekedett, az alkalmazott díjnövekedés túlkompenzálta a károk és költségek növekedésének mértékét – hangsúlyozta a jegybanki szakember. A casco területen ugyanakkor komoly gondot érzékel a jegybank. Egyrészt itt a kombinált mutató (a díjbevétel valamint a károk és költségek hányadosa) 85,3 százalék, ráadásul a szerződések száma nem változik.
Ez magyarázhatja azt, hogy az MNB 330 pontos javaslatcsomagjában kezdeményezi a casco-ra vonatkozó (20 százalékos) biztosítási adó a többi vagyonbiztosításhoz alkalmazkodó, 10 százalékos mértékűre csökkentését. A szektorszintű költségek ugyanakkor – hangsúlyozta a főosztályvezető – az életági bevételek növekedésének köszönhetően – már megfelelnek a jegybanki elvárásoknak.
A biztosítási szektor nyereségessége továbbra is magas, még akkor is, ha tőkearányos nyereség (ROE) 24,4 24,2 százalékra csökkent, ami messze meghaladja az MNB által elvárt nyereségszintet. A szolvencia II mutató 223 százalékról 219 százalékra csökkent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.