Pedig az arany nem a legjobban teljesítő fém az elmúlt évtizedben. A palládium leköröz minden mást, így a „testvérfémet”, a platinát is, a kettő közötti arány 2017 eleje óta a felére csökkent. A palládium unciájáért ma már majdnem 1600 amerikai dollárt adnak, egy éve 1000, tíz éve pedig 300 dolláron kereskedtek vele.
Az ezüstfehér fém mintegy 80 százalékát az autóipar hasznosítja, a maradék megy a fogászati, elektronikai és ékszeripari felhasználókhoz. Mivel a környezetvédelmi szabályozások folyamatosan szigorodnak, a katalizátorokhoz szükséges fémek kereslete kitartóan emelkedik. A dízeljárművek katalizátoraihoz kizárólag platinát használnak, ezek kiszorulása és a benzines hajtás előretörése is a palládium malmára hajtja a vizet.
Elméletileg a folyamatosan dráguló palládium helyett az autóipar képes arra, hogy platinát használjon, a további technikai hátrányok és az időbeli késlekedés miatt azonban nem szívesen váltják ki. Az elektromos autózás elvileg megszünteti majd a palládium előnyét, de mérhető keresletcsökkenést még nem tapasztalnak a bányák.
A kínálati oldal korlátossága szintén felfelé hajtja a fém árfolyamát. Dél-Afrikában a folyamatos bértárgyalások és sztrájkok akasztják meg a kitermelést, Oroszországban pedig az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium 2019 márciusában azzal ijesztette meg a sorban álló vásárlókat, hogy ideiglenes kiviteli tilalmat rendelhet el. Állandóak a pletykák az orosz értékesítési korlátozásokról és a kínai és orosz titkos készletek növekedéséről is. Mindezt figyelembe véve az újrahasznosítás egyre nagyobb jelentőségű.
A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatják
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.