Tíz, az S&P 500 index részét képező vállalatot tüntettünk fel az ábránkon egyrészt a piaci kapitalizáció, másrészt az egy részvényre jutó könyv szerinti érték szerint sorba szedve. A tőzsdei világban hosszú ideje aktív és a régi módszerekhez szokott befektető talán azonnal elkezdené körbetelefonálni az ismerőseit az iránt érdeklődve, van-e valakinek néhány kölcsönrészvénye ezekből, hiszen az nem lehetséges, hogy a Mastercard az eszközeinek majdnem hatvanszorosán, de a lista végén található Apple is jóval több mint tízszeres értékén forog.
Pedig – ahogy már anno Isadore Sharp, a Four Seasons alapítója is megfogalmazta – a hosszú távú siker leginkább a láthatatlan dolgokon múlik. És valóban, a Four Seasonsnek az utóbbi években mindössze egyetlen olyan hotelje volt, a vancouveri, amely véglegesen bezárt (2020. január 20-án). Azaz a cég „csak” üzemelteti a szállodákat, viszont a kialakításukról jórészt egymaga dönt. Ha egy épületben Four Seasons hotel nyílik, ott tolonganak az ingatlanfejlesztők, a bérlők.
A fenti cégek értékeltségére is az a magyarázat, hogy az elmúlt évtizedekben az immateriális javakba történő befektetések egyre inkább meghaladták a fizikai eszközökét.
Ma már egy gyártósor semmilyen versenyelőnyt nem jelent, ellentétben például egy jól felépített belső folyamattal, egy jól csengő márkanévvel, egy védjeggyel, hogy csak néhány tételt említsünk.
Azonban a nem látható eszközöknek a könyvekből való mellőzésével jóval alábecsülik az immateriális javakban gazdag társaságok eszköz- és tőkeértékét, mivel azok – bizonyos eseteket kivéve – költségként vannak elszámolva. Befektetőként ezeket a láthatatlan eszközöket a helyén kell kezelünk, és nem szabad egyértelműen kijelentenünk, hogy egy adott társaság túlértékelt.
Azt nem állítjuk, hogy a piac esetleg nincs túlfeszítve, és hogy tényleg jó ötlet egy céget az eszközeinek öt-hússzorosán megvenni, ám a mai világban nagyon könnyű olyan racionális vagy annak tűnő érvet találni, amelynek alapján az árazás indokolt lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.