A kilencvenes évek végi tech lufi óta nem látott aktivitás lett úrrá az elmúlt hónapokban az új tőzsdei bevezetések (IPO) piacán. Tőzsdére lépő cégek tucatjai, elszálló árazási szintek, a debütálást követő napokban duplázódó árfolyamok – mind olyan tünetek, amelyek a húsz éve látott folyamatokhoz hasonlítanak.
Egyfelől egyet kell értenem az aggodalmaskodókkal.
Az elmúlt hetek kibocsátásai esetében egyre magasabbak az értékeltségi mutatók, egyre optimistább jövőképet előlegeznek meg a befektetők a jelenben sokszor még nyereséget sem termelő vállalatoknak. Az új kibocsátásokra olyan lendülettel vetik rá magukat a befektetők, mintha az, aki akár csak egy nappal is lemarad, az élete befektetését szalasztaná el.
Az elmúlt hetekben piacra lépő Airbnb az első kereskedési napján 113 százalékot emelkedett, míg a DoorDash 86 százalékkal ugrott meg.
Az IPO-k kapcsán ráadásul központi szerepet játszik az a kisbefektetői réteg, amely a tavaszi piaci zuhanást követően vált rendkívül aktívvá. Mindez bizonyos szempontból a koronavírus-járvány következménye is: a piacon a jegybankok beavatkozása miatt hatalmas a likviditásbőség, az alacsony kamatkörnyezet pedig a kockázatosabb eszközök felé tereli a megtakarítókat.
Másfelől viszont pont a kilencvenes években tanultuk meg, hogy a piaci lufik időzítése mennyire nehéz feladat. Így bármekkora is a késztetés, hogy az ember lufit kiáltson, ezzel nagyon óvatosan kell bánni. Elég emlékezni a legendás Fed-elnökre, Alan Greenspanre, aki 1996 decemberében jelentette ki a részvénypiac láttán: az árfolyamok irracionális optimizmust tükröznek. Akkor a Nasdaq Composite Index 1300 pont környékén járt, bő három évvel később pedig már 5000 pont felett.
Az egyik oldalon itt van tehát a feltétel nélkül egyre nagyobb optimizmust tükröző piaci viselkedés, a másikon pedig az alacsony kamatkörnyezet miatti hozamvadászati kényszer. Komplex folyamatok ezrei, és az emberi viselkedés kiszámíthatatlan hóbortjai fogják eldönteni, hogy ezen erők kötélhúzásában melyik oldal lesz a domináns az elkövetkező időszakban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.