A harmadik negyedév végén 20 százalékos mínuszban volt a lízingpiac, és akkor érkezett a járvány második hulláma a korlátozásokkal. Hogyan zárta az évet a piac? Előzetesen azt jelezték, hogy 25 százalékos visszaeséssel elégedettek lennének.
– A koronavírus-járvány alapvetően átírta a forgatókönyveket a gazdaság szinte minden területén, így a lízingpiacon is. 2019-et 740 milliárd forint finanszírozott összeggel zárta a magyar lízingpiac, ami akkor 7 százalékos éves növekedést, tizenegy éves rekordot jelentett. Az idén a harmadik negyedéves számok és a negyedik negyedéves tapasztalatok alapján mintegy 600 milliárddal lehet számolni, ami 20 százalékos hanyatlásnak felelne meg, de még nem lehet konkrét számokat tudni. Az mindenképpen kedvező, hogy a második negyedéves, 28 százalékos visszaesésnél a harmadik negyedév jobban sikerült.
Óvatos optimizmusra ad okot, hogy bár a második hullámban is jelentős korlátozások léptek életbe, ám teljesen nem állt le a gazdaság. A lízingpiaci teljesítmény nagyban függ a beruházási kedv alakulásától. Kétségtelen, hogy a járvány miatt megszakadt az évek óta tartó növekedés, s az év első kilenc hónapjában csaknem 9 százalékos volt a visszaesés – legutóbb 2016-ban volt negatív a beruházási eredmény. Ugyanakkor a pandémiából adódó megtorpanás a gazdasági szereplők vélekedése szerint várhatóan átmeneti lesz. A vakcinák elkészültek, és idővel világszerte, így Magyarországon is megkezdődnek a tömeges oltások, ezzel párhuzamosan feloldhatók a korlátozások. Ezt követően mindenki felívelést vár, ám fontos kérdés, hogy milyen ütemben tér vissza a vállalkozások beruházási, fejlesztési kedve. Mi arra számítunk, hogy valamennyi szegmensben lesz kereslet a gyors, rugalmas lízingkonstrukciókra. S bár éreztük, hogy a járvány miatt megtorpant a növekedés, a lízingvállalatok stabil háttérrel várják a fellendülést.
A finanszírozáson belül mekkora részt képviselnek a támogatott konstrukciók, kiemelten az NHP-s finanszírozás? Mennyire nehezítheti meg a jövőt a programok esetleges kivezetése?
– Már a járvány előtt is jelentős támaszt adtak a lízingpiacnak a támogatott konstrukciók. 2019-ben a lízing részesedése az agrárgépek forgalmában 48 százalék volt – abban az évben rekordszámú, 3094, napi átlagban 8 traktort vásároltak a termelők, a 180 milliárdnyi ügylet zömét lízingből finanszírozták. Az NHP-s finanszírozás aránya összességében 81 százalékot tett ki, de az új agrárgépeknél majdnem száz százalékot. A gépvásárlások nagy része szintén NHP-s lízingkonstrukcióval valósult meg.
Tavaly a teljes finanszírozott összeg 23 százaléka volt a jegybanki programhoz köthető, ami annak fényében kiemelkedő, hogy korábban, amikor az NHP fix csak beruházási célokra volt elérhető, a lízing részesedése 40 százalékos volt. Bár kisebb mértékben, mint az NHP-s megoldások, de a támogatott, eximes konstrukciók is élénkítették a lízingpiacot. Várható és kívánatos is, hogy a járvány utáni kilábalást segítendő fennmaradjanak a finanszírozást ösztönző programok. S bár a továbbra is alacsony kamatkörnyezet miatt a piaci feltételekkel elérhető lízingkonstrukciók is olcsó finanszírozást nyújtanak, ám ahogy mondtam, erősen beruházásfüggő, hogy milyen kereslet lehet a piaci alapú lízingkonstrukciókra.
Ha elmúlik a Covid-hatás, milyen területeken várnak erőteljesebb növekedést?
– Egyelőre nem látni pontosan a járvány végét és a fellendülés kezdetét. Mivel a lízingpiac minden szegmensét érintette a koronavírus-válság, valamennyi részpiacon növekedés várható. Jó kilátásai vannak az építőgép-lízingnek, ha újraindulnak az infrastrukturális beruházások. Persze segít az is, hogy az állami lakásprogram az idén új elemekkel bővül, és életbe lépett az 5 százalékos kedvezményes lakásépítési áfa. Több éve nem látott szintre csökkentek tavaly az újautó-eladások, a stabilizálódás itt is a fogyasztás emelkedését fogja hozni, ami a jármű-finanszírozásban főszerepet játszó lízingkonstrukcióknál is láthatóvá válik. Reméljük, hogy a gazdaság élénkülése a fuvarozási piacon is felpattanást hoz, ami a haszongépjármű-lízinget erősítheti. Szintén jó esélyei vannak az NHP-val kapcsolatban már említett agrárgép-finanszírozásnak.
A lakossági oldalon az elektromos autókra adott támogatások és a nagycsaládosoknak nyújtott állami autótámogatások eddig is húzóerőt jelentettek az értékesítésnek és a lízingnek is. Tavaly, az év első tizenegy hónapjában 3580, a program indulása óta 5398 új, hétüléses autó vásárlására kötöttek lízingszerződést, a finanszírozási összeg meghaladta a 15 milliárd forintot. Az elöregedett magyarországi autópark korszerűsítését nagyban segítené, ha ismét megnyílna az elektromos autók beszerzését támogató keret, hiszen a 2020 nyarán indult pályázati keret két nap alatt kimerült, jól mutatva az igény nagyságát.
A Magyar Lízingszövetség és a lízingcégek régóta azon a véleményen vannak, hogy a lízingfinanszírozás nem csak egy-egy gazdasági szektorban kaphat kiemelt szerepet. A költséghatékony eszközalapú finanszírozás valamennyi eszközbeszerzésnél, beruházásnál, fejlesztésnél kézenfekvő alternatíva. Jelentős keresletnövekedést várunk elsősorban a mikro-, kis- és középvállalkozások körében, amelyek egy lízingből finanszírozott beruházással szintet léphetnek gyártási technológiában, ezáltal hatékonyságban, versenyképességben is.
Hányan vették igénybe a moratóriumot a lízingpiacon?
– A moratórium bevezetése a lízingtársaságok véleménye szerint nemzetgazdasági szempontból indokolt és jó lépés volt. A lízingszövetségnek nincsenek pontos adatai arról, hogy mely szegmensek milyen arányban vették igénybe a fizetési moratóriumot. Az látható, hogy az egyes ágazatokban tevékenykedő ügyfelek nagyon különböző helyzetben vannak, és különböző arányban éltek a lehetőséggel.
A lízingtermékeknél a rövid futamidő miatt mennyivel nagyobb probléma az újabb hat hónapos moratórium-hosszabbítás? Az eszközlízingnél komoly gond a túl hosszú törlesztési idő.
– Ma még kérdéses, hogy mennyien élnek majd a prolongálással. A lízingszövetség hangsúlyozta, hogy a moratórium nem jelenti az adósságteher csökkentését, a vele élők átmeneti haladékot kapnak. Lényeges, hogy akik tudják fizetni a havi lízingdíjat, azoknak érdemes törleszteniük, épp a futamidők említett hosszabbodása miatt. A lízingszerződések futamideje – általában négy-öt év – a finanszírozott eszközök hasznos élettartamához igazodik. Az eszközök moratórium alatti használata és avulása miatt valóban csökken a fedezet, de ez csak akkor valódi probléma, ha az eszközöket a másodlagos piacra kell vinni, vagyis leginkább a maradványértékes, illetve a nyílt végű pénzügyi lízingkonstrukciók esetében.
Bízva a gazdaság mielőbbi élénkülésében, ügyfeleinkkel együttműködve olyan konstrukciókat szeretnénk kialakítani, amelyek biztosítják a fizetési kötelezettségek teljesítését. A lízingcégek partnerek abban, hogy a moratórium lejárta előtt vagy után egyeztessenek azokkal a cégekkel, amelyek az adott konstrukció módosítását, átütemezését szeretnék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.